Foto: Spårvägsmuseet/SL

SE GALNA FILMEN: Så försökte SL ragga kvinnlig personal på 90-talet

Jazzhands, män med tvättbrädemagar och löften om kramar och presenter. I en gammal reklamfilm från 90-talet använder SL minst sagt okonventionella metoder för att locka kvinnliga arbetare.

  • Publicerad 19:26, 5 sep 2017

Fem minuters synkron dans med high-kicks och jazzhands, snurrande loggor i neon och ett minst sagt djärvt användande av greenscreen. En relik från en svunnen tid, långt före såväl finkalibrerad HD-teknik som genusvetenskapens genomslag. Är det ett skämt? är frågan många ställt sig om filmsnutten på Youtube som påstår sig vara en reklamfilm signerad SL 1990.

Nej, kära läsare. Det är det inte.

De exakta omständigheterna kring filmproduktionen är dock höljda i dunkel. Det enda som säkerställts är att den använts på en "Kvinnor kan"-mässa 1990, för att locka kvinnliga anställda. Veronika Löfgren, enhetschef på Landstingsarkivet, har länsat SL:s och trafikavdelningens arkiv och årsberättelser i jakt på mer information.

– Det enda som snuddar vid bakgrunden till den här filmen är att man 1987 poängterar att det finns stor brist på arbetskraft och att man behöver vidta åtgärder för att rekrytera, säger Veronika Löfgren.

Häng med in på Spårvägsmuseet innan det stänger

I den peppiga discodängan med titeln "Kan vi, kan du" lyfts allt från att man som SL-anställd får "träffa människor, se till att dom mår bra", "ge en kram till en i gänget som fyllt år" och dessutom får chansen att "hänga med i en rätt tuff men kul jargong". Under en millisekund svischar dessutom en välrippad manlig mage förbi, som tycks illustrera den genomsnittliga tunnelbaneresenären.

Har spelats flitigt i korridorerna

På trafikförvaltningen känner man väl till filmen, som "gått varm på kontoret" enligt presskommunikatör Jesper Pettersson. Men inte heller här har man lyckats hitta någon mer information, som om den faktiskt lyckades locka fler kvinnor till SL när det begav sig.

– Men visst är den rent ut sagt bedrövlig. Dessutom är låten ett totalt plagiat av Y.M.C.A. Men som tidsdokument tycker jag ändå den besitter en hel del humor, inte minst ser man vilka stormsteg tekniken tagit på 30 år.

Även könsrollerna känns en smula förlegade?

– Ja, det syns på alla vis att den har några decennier på nacken.

Håller den som PR-film i dag?

– Haha, det är möjligt att den skulle göra succé i all sin naivitet, som ett ironiskt inlägg.

LOCKBETET. Under en millisekund syns en välrippad mansmage svischa förbi mellan tunnelbanevagnarna. Foto: SL/Spårvägsmuseet

Vet du mer?

1990 drev SL själva nästan all trafik i länet, och hade en personalstyrka på omkring 15 000 personer. I dag anlitar SL i sin tur olika bolag som sköter exempelvis bussar.

Könsfördelningen på trafikförvaltningen som har 600 medarbetare i dag är 52 procent kvinnor, 48 procent män. Hur det ser ut bland de olika underföretagen är inte känt.

Vet du mer om filmen? Kanske var du med på mässan och tog värvning, eller rent av medverkade själv? Hör av dig! sn@direktpress.se

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.