Cyklister väntar på grönt ljus vid Skanstull. Foto: Erik Simander

Ska cyklisterna i Stockholm behöva köa som bilister?

Tendensen är tydlig. Folk som cyklar i Stockholm bara ökar. Cyklister tvingas nu brottas med samma problem som stans bilister.

  • Publicerad 06:50, 8 sep 2017

Långa köer. Morgonrusning. Trängsel och stopp i trafiken. Och svårt att hitta parkering. Klassiska problem när man kör bil, men när allt fler trampar runt i stan har det här även blivit cyklistproblem.

– Cyklingen kommer att öka, det är vårt mål. Det ju är otroligt glädjande att så många cyklar, men det blir trångt och problem på vissa platser under perioder då vi arbetar med mängder av olika cykelprojekt, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

Det var förra året som man för första gången såg den stora cykelboomen i statistiken. Trafikkontorets mätningar visade då att cyklingen ökade med 30 procent i innerstan. En bra bit över 60 000 cyklar rullar varje dag runt i innerstan. Flest passager skedde på Liljeholmsbron (12 800 cyklister/dygn) och Skanstullsbron (10 700 cyklister/dygn)

Pia Roxell, 50, cyklar dagligen mellan Södermalm och Skarpnäck, åtminstone under sommarsäsongen, och hon upplever sällan trängsel och irritation när hon cyklar. "Jag cyklar ju mot strömmen. På morgnarna är det fullt på cykelbanan på andra sidan bron, medan jag ensam cyklar ut från stan. Och omvänt på kvällen", säger hon. Foto: Erik Simander

Cyklister vid Skanstull. Foto: Erik Simander

Årets mätningar gjordes i våras och just nu håller att resultatet på att sammanställas och några exakta siffror finns ännu inte att presentera. Men det man ser är antalet cyklister som passerat mätpunkterna har varit mycket högt.

– Jag har inga exakta siffror men man ser verkligen en förändring i stan när man är ute och rör sig. Det är väldigt många cyklar, säger Daniel Helldén.

Hänger Stockholm med i utvecklingen?

– Ja, vi har mängder med stora cykelprojekt på gång. Det enda vi kan göra är att öka byggtakten, säger Daniel Helldén.

Amanda Sundberg köper resonemanget. Hon står och väntar på att det ska bli grönt i korsningen vid Slussen.

– Man hinner ju inte alltid över innan det blir rött, eftersom det är så många som cyklar, säger hon.

Samma sak säger Alex Zachrisson som cyklar varje dag mellan Vasastan och Solna och nu trampat till Söder för ett möte.

– Längs Skeppsbron är det ju helt vidrigt ibland. Ett lämmeltåg av cyklar. Men annars tycker jag det fungerar väldigt bra att cykla, säger han.

Förvånad. "När jag kom upp till cykelbanan vid Gullmarsplan blev jag väldigt överraskad. Jag har aldrig sett så många cyklister", säger Kristian Moström vid Skanstull. Foto: Erik Simander

Trängsel. "Längs Skeppsbron är det ju helt vidrigt ibland. Ett lämmeltåg av cyklar. Men annars tycker jag det fungerar väldigt bra att cykla", säger han.Alex Zachrisson, vid Slussen. Foto: Erik Simander

Kristian Moström från Hammarbyhöjden är mer förvånad över antalet cyklister. Han köpte en cykel för två veckor sedan och det var först när han själv började trampa runt i stan han insåg hur många cyklister det finns.

– När jag kom upp till cykelbanan vid Gullmarsplan blev jag väldigt överraskad. Jag har aldrig sett så många cyklister.

Som färsk Stockholmscyklist tycker han att det är hyfsat enkelt att ta sig runt i stan på två hjul.

– Det är bra cykelbanor och superbra att det finns cykelpumpar utställda lite här och där. Men det känns inte som Malmö eller Köpenhamn, de städerna är mycket bättre ur cykelsynpunkt, säger han.

Aldrig tillräckligt

Stockholm fortsätter att bygga ut för att göra staden mer cykelvänlig.

Under året kommer det skapas 3000 stycken nya parkeringsplatser, och planeringen för 2018 är att ytterligare 3000 platser måste till.

– Det är vårt mål. Men det räcker inte, vi bygger alltid för lite. Det tar bara några veckor så är det nya cykelparkeringarna också fulla. Man undrar nästan var alla cyklar kommer från, säger Per-Åke Tjärnberg.

Ett problem är numera att hitta lämpliga platser.

– Ytorna där vi kan skapa cykelparkeringar blir bara färre och färre. Cyklingen ökar hela tiden i Stockholm. Och precis som bilar står ju cyklarna parkerade och tar plats större delen av dygnet. Tidsmässigt står de mycket mer still än körs, säger Per-Åke Tjärnberg.

Cykelsatsningar

✔ Okej att cykla mot enkelriktat.

Förra hösten genomfördes en stor omläggning av 200 innerstadskvarter där de enkelriktade gatorna blev dubbelriktade för cyklister, vilket ökade framkomligheten. Ytterligare ett fåtal gator kan komma att ändras.

✔ Bättre lånecyklar

Det pågår en utbyggnad av lånecykelsystemet, där uppemot 3000 stycken cyklar ska kunna användas dygnet runt, året runt. Beräknas kunna sättas i bruk i april 2018.

✔ Cykelvänligar stad

Många stora trafikomläggningar och projekt är på gång, där cykelsatsningar är centrala. Bland annat kan man nämna ombyggnationen av Vasagatan, Tegelbacken, Torsgatan och Slussen.

✔ Mer parkeringar

En stor utbyggnad av antalet cykelparkeringsplatser. 3000 platser i år, ytterligare 3000 platser under 2018. I innerstan finns det idag drygt 25 000 cykelparkeringsplatser.

Här byggs nya cykelparkeringar i år

3000 cykelparkeringar byggs i år.

Målet är att få till lika många nya cykelparkeringar under 2018.

Det är trafikkontorets cykelparkeringar på gata som ingår i listan, inte platser i garage eller på tomtmark.

Totalt i Stockholm 3094 nya parkeringsplatser

Östermalm  (totalt 581)

Banérgatan 27: 10

Breitenfeldsgatan 1: 40

Karlavägen 64: 20

Karlavägen 23: 10

Karlavägen 27: 10

Jungfrugatan 47: 6

Karlavägen 12-14: 20

Karlavägen 17: 10

Kommendörsgatan 32: 60

Lützengatan 2: 24

Nybrogatan 56: 20

Nybrogatan 66: 40

Nybrogatan 76: 15

Runebergsgatan 2: 20

Skeppargatan 86: 30

Södra Blasieholmshamnen: 20

Tegeluddsvägen 31: 30

Torstenssonsgatan 11: 20

Torstenssonsgatan 3: 40

Torstenssonsgatan 5: 20

Valhallavägen 114: 30

Villagatan 24: 16

Östermalmsgatan 51: 20

Östermalmsgatan 96: 40

Södermalm (totatl: 538)

Eriksbergsgatan 17: 20

Erstagatan 25: 10

Hammarby fabriksväg 61: 10

Hammarby fabriksväg 67: 10

Henriksdalskorset: 50

Katarina bangata - Östgöta: 10

Katarina Bangata 61: 32

Katarina Bangata 71: 32

Högbergsgatan 83: 16

Klara Södra kyrkogata 20: 5

Klara Södra kyrkogata 20: 32

Kornhamnstorg: 30

Maria Prästgårdsgata 31: 5

Maria skolgata 83: 18

Peder Myndes backe: 30

Ringvägen 149: 20

Ringvägen 56: 10

Ringvägen 56: 30

Slottsbacken 8: 26

Swedenborgsgatan 17: 40

Tavastgatan 10: 6

Textilgatan: 20

Tengdahlsgatan 26: 20

Västgötagatan 1: 16

Yxsmedsgränd Munkbroleden20

Östgötagatan 17: 10

Östgötagatan 81: 10

Kungsholmen (totalt 580)

Fleming Kronoberg: 36

Fleminggatan 107: 10

Fleminggatan 115: 10

Fridhemsgatan 16: 20

Frödingsvägen 1: 20

Frödingsvägen 8: 20

Gjörwellsgatan 30: 54

Hantverkargatan 1 (Stadshuset): 50

Hornsbergs strand 65: 10

John Ericssonsgatan 11: 20

Kungsholms Hamnplan: 20

Luxgatan: 20

Pilgatan 11: 20

Polhemsgatan 22: 10

Rålambsvägen 69: 20

Rålambsvägen 9: 70

S:t Göransgatan 53: 20

Sankt Eriksgatan 94: 38

Scheelegatan 34: 16

Scheelegatan 34: 60

Scheelegatan 36: 10

Siargatan 9: 14

Snoilskyvägen 34: 12

Vasastan (totalt 811)

Birkagatan 36: 20

Döbelnsgatan 15: 10

Döbelnsgatan 64: 20

Eastmansvägen 2: 8

Eastmansvägen 8: 30

Gamla Brogatan 46: 40

Gävlegatan 20: 24

Herkulesgatan 1: 10

Holländargatan 1: 30

Karlbergsvägen 15a: 15

Karlbergsvägen 15b: 20

Karlbergsvägen 18: 20

Karlbergsvägen 22: 10

Karlbergsvägen 28: 32

Karlbergsvägen 32: 20

Hälsingegatan 45: 20

Luntmakargatan 40: 20

Malmskillnadsgatan 27: 30

Norra stationsgatan 69: 20

Odengatan 99: 22

Rådmansgatan 12: 30

Rådmansgatan 25: 10

Rödabergsgatan 5: 20

Rödabergsgatan 7: 20

S:t Eriksgatan 113: 24

S:t Eriksgatan 79: 10

S:t Eriksgatan 81: 12

S:t Eriksgatan 87: 8

Surbrunnsgatan 2: 20

Sveavägen 126: 10

Sveavägen 42: 26

Sveavägen 63: 10

Sveavägen 73: 20

Tomtebogatan 1: 8

Tomtebogatan 53: 6

Tre Liljor: 62

Upplandsgatan 86: 10

Vanadisvägen 21: 30

Ynglingagatan 26: 20

Östra Järnvägsgatan: 34

Söderort (Totalt 522)

Dalens allé: 28

Finn Malmgrens plan: 20

Flatenbadet: 112

Flatenvägen: 10

Fruängsgången 2: 20

Hökarängsplan 12: 20

Palmfeltsvägen 2: 10

Rangstaplan 11: 20

Rangstaplan badet: 50

Rangstaplan Harpsundsv: 30

Rangstaplan kiosken: 20

Rågsvedsvägen: 12

Sirapsvägen: 10

Sjöbjörnsvägen: 10

Skidvägen13/ Hägerstens T-bana: 20

Skidvägen17/ Hägerstens T-bana: 20

Skärholmsplan: 20

Stora Gungans väg: 80

Störtloppsvägen 15: 10

Västerort (totalt 62)

Blackebergsplan: 12

Gustavslundsvägen: 30

Kista Torg: 20

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.