Högtrafikerat. Anita Kronvall är orolig för barnen som går längs Skyttens väg. Foto: Linda Lundberg

Ska det behöva ske en olycka?

Anita Kronvall har stridit mot de höga hastigheter som hålls på hennes gata i över ett års tid. Nu, i och med omledningen av trafiken medan Enköpingsvägen är avstängd, kör ännu fler långt över hastighetsgränsen.

  • Publicerad 09:00, 2 feb 2018

Det är 30 kilometer i timmen som gäller på Skyttens väg i Kungsängen, men få trafikanter håller den gränsen.

– Två procent, tippar Anita Kronvall på.

Hon ser den högtrafikerade vägen från sina köksfönster och uppskattar att de flesta kör i 50-70 kilometer i timmen. Sedan omdirigeringen på grund av grävarbetet längs Enköpingsvägen kör bilar på Skyttens väg hela tiden. Att omläggningen skulle gå förbi på Anita Kronvalls gata kom som en smäll i ansiktet när hon fick informationen i brevlådan. Men det är inte omledningen i sig som är det största bekymret.

– Jag kan inte bromsa utvecklingen. Men jag ifrågasätter hastigheten, säger Anita Kronvall.

”Jag mår inte bra”

Och hastigheten har varit ett problem länge.

Anita Kronvall är uppvuxen i sitt hus på Skyttens väg, och har bott där i alla år av sitt liv förutom fem. För tio år sedan fanns tre gupp längs vägen, men de togs bort och kom aldrig tillbaka igen.

– Ingen ville ha gupp där. Inte taxi, polisen eller räddningstjänsten, säger Anita Kronvall.

För ett år sedan tog hon upp farthinder som ett medborgarförslag, men ingenting har hänt. Nu kör dessutom tung trafik längs gatan, och den hörs på långa vägar. Trafiken är som allra värst när folk ska till och från jobbet, men den rullar dygnet runt.

– Jag mår inte bra. De senaste två veckorna har inte varit roliga, säger Anita Kronvall.

Hon är dessutom orolig för sitt nytillkomna barnbarn, och för andra barn som går längs Skyttens väg till skolan.

– Ska det behöva ske en olycka för att något ska hända? säger Anita Kronvall.

Utför trafikmätningar

Upplands-Bro kommun gör just nu egna trafikmätningar som kommer att visa trafikmängden, hastigheter och vilka typer av fordon som passerar. Resultatet kommer i mitten på nästa vecka och ska redovisas under ett ordnat möte den 15 februari.

– Vi kommer att analysera och se vad vi ska göra när vi vet hur läget ser ut, säger Mathias Rantanen, samhällsbyggnadschef på Upplands-Bro kommun.

En elektronisk skylt som varnar om en bil förs fram för snabbt har installerats, och den ska kompletteras med fler sådana skyltar.

– Vi ligger även på polisen om att de ska genomföra kontroller på plats. Men vi planerar inte för några farthinder på Skyttens väg under omledningsperioden.

Det har blivit hål och sprickor i asfalten redan efter två veckor, hur ser du på det?

– Det ska åtgärdas omgående. Jag tar det vidare så kommer vi ut och lappar och lagar, säger Mathias Rantanen.

E.ON lägger en fjärrvärmeledning längs Enköpingsvägen och därför leds trafiken om. Omledningen via Skyttens väg, Bydgegårdsvägen och Kungsvägen kan bestå fram till våren 2019.

Om att även tung trafik leds om bland villorna svarar Mathias Rantanen att en omledningsväg måste erbjudas, eftersom trafikplatsen i Kungsängen har en avfart men ingen påfart. Om en lastbil kör av där måste det finnas en väg att ta.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Nina Rönnberg kliver in som näringslivschef

Upplands-Bros näringslivsprofil Nina Rönnberg går in som tillförordnad näringslivschef. – Det känns väldigt spännande på alla sätt, säger Nina Rönnberg.fredag 23/2 16:15

Senaste numret

Bålstabladet