Gustav Vasaskolan promenerar på schemalagd tid. Foto: Hege Hellström

Skolan som har promenad på schemat

Sedan höstterminens start har eleverna på Gustav Vasaskolan promenader inlagda i schemat några gånger i veckan. – Rörelse är viktig för inlärningen och för att må bra, säger skolans rektor Gunilla Jåfs.

  • Publicerad 16:02, 16 okt 2017

Det är en vacker dag med höst i luften när Vallentuna Nyheter besöker Gustav Vasaskolan i Lindholmen. Klass fyra ställer upp sig i ring och får dela in sig två och två.

– I dag ska ni diskutera några begrepp. Kompass, kuperad, satellit, platt, kommun, landskap och breddgrad, säger Liselotte ”Lisse” Lind som jobbar på fritids.

Hon delar ut lappar där begreppen står nedskrivna, och en rask promenad börjar.
– Kompass, det är en liten mojäng som visar väderstreck, hörs en elev säga.

Andra tar hjälp av naturen för att förklara. Nikki Olofsson och Milanah Jabbar ritar cirklar på marken för att klargöra skillnaden mellan kommun och landskap.

"Blir piggare"

Eleven Agnes Björnberg säger att det är roligt att gå ut i skogen.

– Man blir trött av att sitta inne, och blir piggare ute, menar hon.

Även Alva Öhman är positivt inställd.

– Det är skönt att gå ut och gå, men ibland regnar det och vi går ändå ut, det är lite tråkigt.

Engla Andersson Vederlöv har dock varit med om en liten incident under en av promenaderna.

– Vi gick och pratade – och jag gick rätt in i en stolpe. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta, jag gjorde nog båda.

Efter 20 minuter är klassen tillbaka vid skolan.   

– Var det svåra ord? Undrar Lisse Lind.

– Jaaa, svarar eleverna.

– Ni har inte tagit upp alla i klassrummet ännu, jag tror ni ska göra det i nästa vecka, tröstar Lisse Lind.

Flera gånger i veckan

Sedan i höstas har alla elever på Gustav Vasa schemalagda promenader två till tre gånger i veckan. Promenaderna ligger utanför schemat när det gäller ämnena.

– Vi ville införa promenader eftersom rörelse är viktig för inlärningen och för att må bra, säger Gunilla Jåfs, rektor på skolan.

Olika lärare har olika aktiviteter under promenaderna. I fyran får eleverna ofta diskussionsfrågor som sedan följs upp.

– Genom det får eleverna möjlighet att vrida och vända på olika frågeställningar. De hjälps åt och lär varandra. I vissa frågor ger det även elevinflytande, som när vi pratade om vad eleverna ville göra på fritidstiden, säger Lisse Lind.

 

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Dolda biblioteket i Täby: "Hittar inte hit"

Nyheter "Många är äldre som har gått här länge" Eva Averin är ny bibliotekarie på Hägernäs bibliotek sedan två veckor tillbaka. På Hägernässkolans lokaler döljer sig ett av kommunens sex bibliotek. Men det är inte alla som hittar hit.onsdag 22/11 11:31

Villainbrott i Djursholm - tog sig in via fönster

Nyheter "Det ska ha rört sig om en eller flera gärningsmän" Polisen fick lamr om ett inbrott i en villa i Djursholm igår kväll.onsdag 22/11 9:17