En illustration som visar hur den nya isbrytarbåten är tänkt att se ut. Namnet är ännu inte bestämt. Foto: SALTECH Consultants

SL köper isbrytare för 48 miljoner

Kalla vintrar är ett problem för SL:s båttrafik. Ett nytt fartyg ska råda bot på det.

Det är genom Waxholmsbolaget som SL beställt ett nytt fartyg för 48 miljoner som ska trafikera ytterskärgården både sommar- och vintertid.

Båten är specialbeställd för att kunna bryta is.  

– Vissa båtar kan gå när det är lättare isbildning men inte när det är tyngre. Den här kan gå när isen ligger lite tjockare, säger Christian Hoffman på SL:s presstjänst.

I dag startar nya pendelbåten mellan Söder och Kungsholmen

Den nya båten ska ersätta fartyget Riddarfjärden som i dag går i norra skärgården och som inte klarar att köra vintertid. Speciellt med nyinköpet är också att den är byggd för att gå på max 2,5 meters djup.

– Det är på grund av att vissa av bryggorna i ytterskärgården är så grunda, säger Christian Hoffman.

Syntetiskt i tanken när Djurgårdsfärjorna lämnar Slussen

Pikant i historien är att fartyget – trots dess vinterskrud – sjösätts mitt i sommaren 2018.

– Det är då leveransen kommer och det är då vi börjar köra med fartyget. Det ska användas för persontransporter året om, säger Christian Hoffman.

Det är en ovanlig sak att Stockholms kollektivtrafik köper en ny båt. Den senast köpta fartyget – Gällnö – började gå i trafik sommaren 2010. I samma beställning ingick fartyget Nämdö som började gå i trafik i slutet av 2009.

El och diesel

För att begränsa miljöpåverkan kommer fartyget att vara försett med en dieselmotor som har katalytisk rening och partikelfilter. Styrningen av motorn sker elektriskt.

Fartyget kan köra på förnybara drivmedel och kommer vid leveransen att vara förberett för hybriddrift. Det innebär att ett batteri kan komplettera fartygets dieselmotor.

Inredningen i Waxholmsbolagets nya passagerarfartyg är planerad för god tillgänglighet med alla väsentliga funktioner på huvuddäck inklusive cafeteria med lättare servering. Foto: SALTECH Consultants

Här ska båten köra

Skärgårdstrafiken har cirka 14 000 resenärer en sommardag och cirka 1 500 resenärer en vinterdag. Fartyget kommer att trafikera norra skärgården via bryggorna Furusund, Köpmanholm, Östernäs, Gräskö, Norröra, Söderöra, Svartlöga, Rödlöga, Fårgångsö, Högmarsö, Söderäng och Solö.

Källa: Waxholmsbolaget

Hjälp bolaget komma på ett namn

Vad fartyget ska heta är inte bestämt. Vi uppmanar alla stockholmare att komma med tips – skriv i kommentarsfältet eller mejla oss.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.