Trångt på pendeltågen in mot stan. Foto: Mikael Andersson

SL lovar bättring för pendlarna på Bålstalinjen

Proppfulla pendeltåg som man ibland inte ens lyckas ta sig in i är vardag för den som pendlar i rusningstid. Nu lovar SL bättring.

Allt löser sig inte med Citybanan, men mycket blir bättre.

Pendeltåget mot stan rullar in på Spånga station i morgonrusningen en måndag i maj. Att det är trångt inne i vagnen syns redan genom fönsterrutorna. Resenärer börjar springa för att pröva lyckan vid dörrparen längre bort på perrongen.

Inte blir det bättre – nästa tåg som rullar in är ett fullsatt korttåg. Tre ungdomar försöker ta sig in i vagnen men ger upp.

– Man vänjer sig, det är såhär, säger Spångabon Ebba Edvell, en av de som inte kom med tåget den här gången.

Enligt SL beror den extrema trängseln just nu på att man använt många fler korta tåg än normalt på Bålstalinjen.

Bristen på långa tåg förklaras av provkörningar i nya Citybanan, att brandkåren har lånat fordon för utbildning, att fordon servats och ett utfasande av de äldre X10-vagnarna.

Lovar bättring

Men SL säger att det ska bli bättre. I juli öppnar den 6 kilometer långa Citybanan – en enorm förändring för de som pendlar mot stan. Med Citybanan behöver pendeltågen inte längre trängas med pendeltåg, regionaltåg, fjärrtåg och godståg mellan Tomteboda och Stockholm södra.

LÄS MER: Pendeltågen slutar gå från perrongerna på Centralen

Karlberg ersätts med Odenplan, och Stockholms central med Stockholms City.

– Det bästa med Citybanan blir närheten för dem som byter från pendeln till tunnelbana eller buss. Station Stockholm city ligger direkt under T-centralen och  Stockholm Odenplan under Odenplans tunnelbanestation och nära många busslinjer. Det blir mycket smidigare än det är i dag, säger Eva Rådmark Herrder, kommunikationschef på Trafikverket.

SE FILMEN : Här är nya pendeltågen

Även tågen uppdateras – SL har köpt in 46 nya tåg med flera tekniska förbättringar. Tågen har färre sittplatser än de äldre tågen, men desto fler ståplatser.

Enligt en läsare är det en tidsfråga innan någon skadar sig i pendeltågsträngseln. Foto: Mikael Andersson

Så påverkar Citybanan din pendlarvardag

* Inget mer frysande på plattformarna i Karlberg och vid T-centralen. Nya stationerna Odenplan och Stockholms city ligger under marken.

* Trött på att vandra mellan pendeltågsplattformarna till tunnelbanan? De nya stationerna har direktförbindelse till tunnelbana och bussar

* Rädd för att ramla ner på spåren i trängseln? På de nya plafformarna är plattformar och spår åtskilda med väggar.

* Spånga station får en ny och bredare plattform. Totalt blir den 240 meter lång. Taket, som väntas klar 2018, ska täcka två tredjedelar av plattformen.
 

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Anmälningar om barn som far illa i Hässelby-Vällingby ökar

Nyheter Högst i Stockholm Personal som jobbar med barn i Hässelby-Vällingby anmäler allt oftare till socialtjänsten att barn far illa. Stadsdelen ligger nu högst i Stockholm i antal orosanmälningar.måndag 29/5 17:10

Gamla servicehuset i Tensta blir hem åt nyanlända

Nyheter Det före detta servicehuset i Tensta blir hem åt 55 nyanlända familjer. Redan nu i sommar börjar de första flytta in.måndag 29/5 17:09