Mer reklam i tunnelbanan. Trafiklandstingsrådet är mycket nöjd med den nya reklamupphandlingen för SL som ska ge minst dubbelt så mycket intäkter. Foto: Viktor Gårdsäter

SL ska dra in mer pengar på ny reklam i t-banan och på bussen

Mer reklampengar ska rädda SL. Från och med nästa år ska kollektivtrafiken tjäna drygt 300 miljoner kronor per år på nya reklamytor i kollektivtrafiken.

Det är nu klart att Clear channel och Wall street media vunnit upphandlingen om SL:s reklamytor från och med 2017.

LÄS ÄVEN Planen för att rädda SL: Mer reklam i tunnelbanan och "kännbara höjningar" av biljettpriset

SL äger 20-25 procent av Sveriges ytor för utomhusreklam så avtalet är en stor angelägenhet i reklambranschen. Det är också en stor affär för Stockholms lokaltrafik.

Trafiklandstingsrådet pekade för ett år sedan ut ökade reklamintäkter som en nödvändighet för att rädda SL:s hårt ansträngda ekonomi och det nya avtalet innebär avsevärt mer pengar än tidigare.

Det så kallade garantibeloppet höjs med cirka 50 procent i det nya avtalet.

– Det är de pengar som vi med säkerhet kan räkna in. Det är väldigt positivt, säger Kristoffer Tamsons.

Mer pengar

I reda pengar innebär det att SL kommer att ha reklamintäkter på närmare 330 miljoner kronor kommande år, jämfört med cirka 220 miljoner kronor i dagsläget.

Det nya avtalet kan leda till att antalet reklamytor på bussar, tunnelbanor och stationer blir fler.

– Vi ska ha en diskussion om hur vi kan utveckla reklamytorna. Exakt i vilken omfattningen får vi återkomma till, säger Tamsons.

Enligt Kristoffer Tamsons lär digitala skärmar för rörlig bli vanligare framöver.

– Jag tror att vi kommer att få se reklamen utvecklas som affärsidé i kollektivtrafiken, vilket är positivt, säger han.

Är den här dealen så bra att SL-priset kan tänkas bli lägre framöver?

– Varje krona som vi får in innebär en krona mindre från skattebetalare och resenärer. Det här är en viktig pusselbit för att vi ska kunna framtidssatsa, men långt ifrån hela svaret på den framtida kollektivtrafikens behov, säger Kristoffer Tamsons.

LÄS ÄVEN Rödgrönrosa säger nej till V-förslaget att förbjuda reklam

Mer om SL:s nya reklamavtal

Avtalen sträcker sig över fem år med en möjlighet till förlängning med som mest fyra år.

Avtalen för områdena spårtrafik och bussväderskydd har tillfallit Clear Channel. I spårtrafik ingår reklam på stationer samt på och ombord fordon. Avtalen för försäljning av reklamytor utanpå och ombord på bussar har tillfallit Wall Street Media. I flera av de nya avtalen är det reklamentreprenörerna själva som ska utforska och investera i nya typer av reklamytor, som till exempel digitala skärmar.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.