INGEN DOMEDAG. Enligt SL är det inte "the end of the world" att man misslyckats köpa in ett nytt signalsystem till röda linjen. Foto: Mostphotos

SL ska köra mer – utan nya signalsystemet

Efter flera års fiaskoartade försök att köpa in ett nytt signalsystem till röda linjen stoppar SL planerna helt. Men kapaciteten ska ändå öka.

  • Publicerad 07:00, 9 nov 2017

I dagarna blev det klart att SL häver avtalet med det italienska företaget Ansaldo, som 2010 åtog sig att senast 2014 leverera ett nytt signalsystem till tunnelbanans röda linje.

LADDA NER VÅR APP Iphone och Android

Sju år senare finns det fortfarande inget system på plats, vilket gör att avtalet därför hävs. Men enligt SL står man inte och faller på grund av den misslyckade upphandlingen.

– Det är inte the end of the world. Signalsystemet är endast en av flera förbättringsåtgärder som ska öka kapaciteten på röda linjen. Eftersom vi i många år märkt att signalsystemet verkar bli försenat har vi en längre tid jobbat med andra åtgärder. Vi är i fas, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef SL.

Övriga åtgärder som nämns är bland annat

*bygget av en ny depå

*upprustning av befintliga tåg och

*inköp av nya tåg.

– Vi kommer kunna öka turtätheten och öka kapaciteten trots att vi inte får ett nytt signalsystem, säger Suss Forsman Thullberg.

Varför har man då valt att göra en investering på en miljard kronor, om det inte behövs ett nytt signalsystem?

– Det är inte som att köpa en ny diskmaskin, att man väntar tills den gamla går sönder innan man köper en ny. Det signalsystem vi har fungerar bra, och kommer att göra så i åtminstone tio år till. Det vi gör nu är att ta ett omtag och hitta nya lösningar.

Hur påverkar det här trängseln?

– De nya tåg som köps in får gå på det gamla systemet, vilket kommer fungera utmärkt. Exakt vad som händer med turtätheten vet vi inte, men kapaciteten kommer att öka.

SL kommer nu inte att försöka upphandla ett nytt signalsystem bara till röda linjen. Istället startas en utredning på hur ett gemensamt signalsystem för hela tunnelbanan (röd-, grön-, blå- och nya linjer) ska kunna fungera.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Så mycket pengar kostar det hävda avtalet

Hittills har SL betalat Ansaldo 647 miljoner kronor.

Av dessa har man fått tillbaka 417 miljoner kronor som finns ”på SL konto”.

Det återstår nu 230 miljoner kronor som ska krävas tillbaka, samt ett skadestånd (hur stort skadeståndskravet är räknar man på just nu.)

Om SL får tillbaka 230 miljoner samt skadestånd kommer troligtvis att avgöras genom en utdragen rättslig tvist, med tre tänkta utgångar.

1. Ansaldo betalar tillbaka allt, inklusive skadestånd.

2. Ansaldo kan totalvägra att betala både återkrav och skadestånd.

3. SL och Ansaldo når en förlikning.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.