Det är slut med Arrivas tid på Roslagsbanan år 2021. Foto: ROLF ANDERSSON

SL slänger ut Arriva från Norrort - men förlänger i Stockholm

Arrivas avtal om att köra buss och Roslagsbanan i Norrort förlängs inte efter 2021. Istället blir det en ny upphandling. I övriga delar av Stockholm får företaget förlängt förtroende till år 2024. – Vi har inte sett resandeutveckling eller nöjdhet hos resenärerna, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikborgarråd.

  • Publicerad 16:01, 19 apr 2017

För få har börjat använda busstrafiken i Norrort, och andelen nöjda passagerare har inte uppnått målet som specificeras i avtalet. Roslagsbanan har inte uppnått avtalets mål när det gäller punktlighet och utförd trafik, även om målen nåtts när det gäller nöjdhet och resandeutveckling.

Nu kommer en ny upphandling att göras för trafiken i Norrort, för ett avtal som börjar gälla år 2022.

– Vi har inte sett resandeutveckling eller nöjdhet hos resenärerna. Med tydlighet vill vi visa att SL har högt ställda krav, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikborgarråd.

Avtalet har fått en del kritik, kan själva avtalet vara en bov i det hela?

– Ja, det finns ofta synpunkter på avtal. Men med tanke på att Arriva drivit trafik som fungerat i andra delar av länet så tror jag inte att det är avtalet som är orsaken.

Vad kan det vara? Har Arriva inte tyckt att trafiken i Norrort är lika viktig?

– Det får du fråga dem om, det kan jag inte svara på, säger Kristoffer Tamsons.

Arrivas vd Johan Åhlander har i ett pressmeddelande sagt att de gärna vill fortsätta driva trafiken i Norrort:

– Vi hade självklart velat fortsätta att driva trafiken. Men vi har nu flera år på oss att fortsätta arbeta med att utveckla driften så att vi i en kommande upphandling är det mest konkurrenskraftiga alternativet.

Men är det då möjligt att Arriva kan vinna upphandlingen 2021? Vi ställer frågan till Kristoffer Tamsons.

– De upphandlingar vi har ställer höga krav på god kvalitet och god punktlighet. Det står alla fritt att delta i en sån upphandling. Vår utgångspunkt att se till att få så mycket och så bra trafik som möjligt för skattepengarna, säger Kristoffer Tamsons.

I det andra blocket som Arriva sköter finns tågtrafiken på Saltsjöbanan, Tvärbanan och Nockebybanan samt busstrafiken i Sollentuna, Bromma, Solna och Sundbyberg har SL beslutat att utnyttja en förlängningsoption på fyra år i avtalet. Det innebär att Arriva kommer att driva trafiken där till minst år 2024.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Fokus på eko och vego när Täby får ny matmarknad

Nyheter Täby Park slår upp portarna för en helt ny höstmarknad med närodlat och ekologiskt på menyn. Foodtrucks, en hoppborg och en DJ gästar marknaden.måndag 21/8 17:16

Trodde du att sommaren var över? Inte i Danderyd

Nyheter De allra flesta är tillbaka från semestern och den här veckan har skolan börjat för de flesta barn och ungdomar i Danderyd. Men behöver man tappa sommarkänslan för det?måndag 21/8 16:43