Snökaos. Så här såg det ut på Götgatan i morse. Men det hindrade inte Jeroen Wolfers från att ta cykeln till jobbet. Foto: Jeroen Wolfers

Snökaosets vinnare – cyklister med dubbdäck

Inställda bussar, försenad tunnelbana och oregelbunden trafik på pendeltågen. Snön gjorde att många kom in sent till jobbet i morse. Cyklisterna verkar dock ha tagit sig fram lättare än de flesta.

  • Publicerad 11:37, 21 nov 2017

– Morgonens cykling tog två minuter längre än normalt. Det är nästan det bästa, att det alltid tar ungefär lika lång tid, vilket man tyvärr inte kan säga om kollektivtrafiken och bilen.

Orden kommer från inbitne cyklisten Jeroen Wolfers, 45 år. I morse tog han som vanligt cykeln från hemmet i Tallkrogen till jobbet på Mosebacke torg.

– Min teori är att de sopsaltat cykelbanorna längs väg 73, så där var det ganska lättkört. Vintercyklingen har blivit lättare med sopsaltaren som gör en fantastisk skillnad för framkomligheten. Sedan kom det alltmer snö och i stan blev det rätt moddigt. Men jag har vinterdäck med dubbar och det är ändå alltid skönt med den första snön.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Även Kathrin Gutzeit, 34, valde cykeln när hon lämnade Södermalm och begav sig till jobbet på Hamngatan i city vid sjutiden. Då var inga cykelbanor plogade men det gick okej ändå berättar hon.

– Jag har dubbat fram och mönstrat bak, så det var inga större problem. Däremot var det många andra som slirade runt med dåliga däck. Men jag skulle ändå säga att de som cyklade i morse hade det jättehärligt.

Flera cyklister vittnar dock om att det varken var plogat eller sopsaltat på många sträckor i city och ytterstaden.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.