Södermalms nya favorit: el-skejt

Nu börjar el-longboards säljas på Söder efter ett stort sug bland åkarna. Dags för el-brädan att ta över stan, spår entusiasten Henrik Arnstad. ”Ger skejtkillarna från 70-talet en revival”.

  • Publicerad 19:30, 20 sep 2017

Snabbt och smidigt glider Söderbon och författaren Henrik Arnstad upp för Sankt Paulsgatans backe på sin el-skejtboard. Runt 20 kilometer i timmen rullar brädan under hans fötter. Gas och broms sköter han med en fjärrkontroll.

– För mig är det här det perfekta fordonet. För det första är det roligt att åka och sen är det praktiskt. Det fyller ett hål i ens liv som storstadsmänniska, säger Henrik Arnstad.

Han understryker att det här inte är som att skejta. För honom är el-brädan snarare ett alternativ till taxi. Själv åker han med den ”överallt” och möter dagligen andra stockholmare som också rullar fram på batteridrivna brädor.

Än så länge verkar de vara som Henrik Arnstad, förre detta skejtare som nu nått medelåldern.

– Jag tror att jag är den typiske åkaren. Eftersom brädorna är dyra är det inte för 17-åringar. Vi är feta 50-åringar. De är perfekta för Södermalmsmediehipstern. Du åker fort men ser helt oberörd ut, säger han.

Hon kräver könsuppdelad hundrastgård

Henrik Arnstad blev frälst el-skejtare i våras. Idag äger han två brädor. Här åker han en Acton Blink S2 på Götgatsbacken. Foto: Sacharias Källdén

Trenden har spridit sig till stan från Kalifornien och New York, framför allt via youtubern Casey Neistat, som glider runt i 50 kilometer i timmen i New York med en selfiekamera.

– Det har hipstercommunityt i Brooklyn och på Manhattan hakat på och eftersom Stockholm är wannabe-Brooklyn så gissar jag att åkandet kommer att explodera här efter vintern, säger Henrik Arnstad.

Att skejtbutiken Kahalani boards på Östgötagatan nu i veckan börjar sälja el-longboards ser han som ett givet tecken i tiden.

– Det är jätteroligt. Innan har det varit rätt svårt att få tag på el-brädor. Generellt har folk beställt från USA. Jag tror att den här affären är smarta och gör helt rätt.

Hur el-skejtandet kommer tas emot av stans övriga trafikanter återstår att se. De flesta spanar nyfiket på brädan men få är beredda på att någon ser ut som en vanlig skejtare kommer farande i betydligt högre hastighet. Även polisen har reagerat, berättar Henrik Arnstad.

I många andra länder i Europa är el-brädan förbjuden men i Sverige räknas den enligt lagen som cykel. Tillåten maxhastighet är 20 kilometer i timmen, men många brädor kan åka snabbare än så.

– Ofta har inte polisen heller sett en sån här förut. När jag kom åkande på Götgatsbacken mötte jag två Segwaypoliser som jag vinkade till. En av dem gjorde ”ajabaja-tecknet” med fingret åt mig men där man får cykla får man åka med en sån här, säger Henrik Arnstad.

De vill riva fördomarna om parkour: ”Det är en hälsosam livsstil”

Folk på stan stannar ofta Henrik Arnstad när han är ute på sin el-skejtboard för att snacka om fordonet som sticker ut. Roger Jonsson tog sig till och med en testtur. Foto: Sacharias Källdén

Henrik Arnstad om el-brädans:

Plus…

Rolig att åka, praktisk, snabb och har bra räckvidd. Kan ta den under armen och ta med mig det vart som helst, på tåget, bussen eller flyget.

Man känner sig så jävla cool när man åker.

Lätt att åka. Det tar ca 40 minuter att lära sig, framför allt är det starten man behöver öva på.

…och minus

Det är farligt helt klart. Kör du 20 knyck är det farligt att ramla, vilket du gör. Därför ska du ha hjälm och skydd.

Brädan är inte gjord för regn.

Många brädor har fortfarande stora kvalitetsproblem och går sönder efter ett par månader. Idag finns det framför allt många billiga brädor på marknaden men kvaliteten ökar.

En bräda kostar mellan 2 000 – 20 000 kronor. Foto: Sacharias Källdén

Så funkar el-brädorna

Under skejtboarden sitter batteriet och motorn/motorerna som driver brädan.

Till skejtboarden finns en fjärrkontroll som du startar och slår av brädan med. Med kontrollen kan du köra framåt och bromsa.

Olika brädor har olika lång räckvidd, från 5 – 15 kilometer.

Till brädan kommer en mindre laddare som är lätt att ha med sig.

Snabba brädor kan komma upp i hastigheter på runt 40 kilometer i timmen.

Priserna varierar från 2 000 – 20 000 kronor.

Vill du veta mer? Gå in på webmagasinet www.esk8.se eller gå med i Facebookgruppen ESK8 Sweden där entusiaster delar recensioner, tester och annat som rör el-brädor.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.