GUL LINJE. Pehr Granfalk tänker inte ge upp kampen om en station till Hagalund. Foto: Leif Oldenburg

Solna stad kammade noll

När det första budet i den så kallade Sverigeförhandlingen presenterades i måndags blev det tvärstopp för Solna stads förhoppningar om en tunnelbanestation i Hagalund. – Det är hål i huvudet, säger Pehr Granfalk (M) i en första kommentar.

  • Publicerad 14:29, 9 feb 2016

Vi ger aldrig upp den gula linjen.

Den så kallade Sverigeförhandlingen är en utredning tillsatt av regeringen.

Den tittar bland annat på att ordna snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg, men ska framförallt komma fram till sådana förbättringar av kollektivtrafiken i storstäderna som leder till att det byggs nya bostäder.

Solna ville i förväg få med två projekt i förhandlingen

Dels bygget av en ny station på den gula tunnelbanelinjen, vid Hagalunds arbetsplatsområde.

Och dels en utbyggnad av samma linje, från Arenastaden till Nya Ulriksdal och Bergshamra.

Båda projekten lämnades helt enkelt utanför den fortsatta förhandlingen, och blir med stor sannolikhet inte av.

Kommunstyrelsens ordförande i Solna, Pehr Granfalk (M), var påtagligt missnöjd efter beskedet från regeringens förhandlare.

– Det är en enorm besvikelse att de rödgröna inte tycker att den gula linjen är viktig.

Särskilt hårda ord använde han om det faktum att en tunnelbanestation på gul linje i Hagalund, som ligger på linjens dragning fram till Arenastaden, inte kommer att byggas.

– Det är hål i huvudet.

Dock tänker Solna stad inte ge upp. Pehr Granfalk säger att man tänker försöka komma med i förhandlingen igen.

– Vi ger aldrig upp den gula linjen.

Projekt som fick tummen upp

Medan Solna stads hjärtefrågor slopade, kom en hel rad andra förslag på ut- och nybyggnad i länet med.

Stockholms tunnelbana Ropsten-Lidingö C, Stockholms tunnelbana Fridhemsplan-Älvsjö, Stockholms tunnelbana Mörby C-Täby C alternativt Roslagsbanan till Stockholm City, Stockholms spårväg Syd Älvsjö-Flemingsberg och Östlig förbindelse i Stockholm inklusive en förlängning av tvärspår från Sickla till Värtahamnen (Östlig förbindelse är ett statligt vägprojekt som kommunerna medfinansierar).

KD också kritiska

Andra borgerliga partier anslöt sig till Pehr Granfalk och sågade att Hagalund lämnats utanför förhandligen.

Kristdemokraterna Samuel Klippfalk (KD) använde även han starka ord.

– Det här är kasst. Sverigeförhandlingen missar öppet mål om man inte väljer att titta vidare på en station i Hagalund och det skulle innebära ett svek både mot Solnaborna och skattebetalarna i övrigt. Sista ordet är ännu inte sagt och vi ska fortsätta göra vad vi kan för att Solna får en station i Hagalund, säger han.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Fler nyheter i Vi i Solna

Patient skadad vid toabesök

Nyheter När patienten fick hjälp från sängen till toaletten med en transportabel toalettstol hamnade personen på något sätt mellan toalettstolen och underkanten på stolen och började blöda. Jacket syddes med...tisdag 25/7 1:15

Cyklist stoppades på E4

Nyheter Polisen fick på söndagsförmiddagen larm om att en person cyklade söderut på E4 vid Frösunda.söndag 23/7 16:33