Arbetstunnel. Anna Söderqvist, kommunikatör på Trafikverket, tillsammans med Stig Eriksson och Gian Luca Menchini på entreprenören Lovön Samverkan. Foto: Daniel Cannervik

Sprängningarna på Lovö sätter igång efter påsk

Var beredd på lite oljud från Edeby på Lovö framöver. För nu startar sprängningarna och borrningarna i arbetet med Förbifart Stockholm.

Försommaren 2015 byggdes Ekerövägen om på ett kortare avsnitt vid Edeby på Lovö för att byggtransporter ska kunna köra in och ut vid Trafikverkets arbetsplats.

Men sedan dess har det stått stilla – fram tills nyligen.

– Vi kommer preliminärt att börja spränga efter påsk, men först ska vi borra och täta berget. Vi ska ta oss ner i marken till rätt djup och där starta bygget av arbetstunnlarna för att om knappt ett år börja bygga huvudtunneln, säger Anna Söderqvist, kommunikatör på Trafikverket.

De senaste veckorna har entreprenören Lovön Samverkan (LSAB), dotterbolag till den italienska huvudentreprenören Vianini, frilagt bergsytorna från träd, buskar och jord.

– Man driver arbetstunnlarna i lutning ner till huvudtunnelnivå som på sina håll ska vara 60 meter under markytan.

Nu kommer arbetet på Lovö även att börja låta en aning, meddelar Trafikverket.

– Den första borrningen och sprängningen kommer inte att låta så mycket, men med tanke på att det är en så pass tyst miljö på Lovö kommer framförallt sprängningarna att märkas, säger Anna Söderqvist.

I sommar kommer LSAB att påbörja arbetet med arbetstunnlarna. För den som vill veta när sprängningarna ska ske har Trafikverket en sprängningstjänst som meddelar detta.

Hur kommer trafiken att påverkas vid Edeby?

– Vi har tunga transporter som kör in och ut där så trafiken påverkas redan en del, men dessa kommer att minska. Först under våren 2018 kan vi komma att påverka befintlig trafik i takt med att Ekerövägen och de båda trafikplatserna vid Edeby och Tillflykten börjar byggas, säger Anna Söderqvist.

Inom någon månad kommer även hamnarna för utforsling av bergmassor att vara klara på norra och södra Lovö.

Förbifart Stockholm

Förbifart Stockholm ska avlasta Essingeleden och bygget är ett av Sveriges genom tiderna största infrastrukturprojekt.

Av vägens 21 kilometer går drygt 18 i tunnel, men de sex trafikplatserna ska ligga ovan mark. Restiden för hela sträckan beräknas till 15 minuter.

I anslutning till befintlig E4 vid Kungens kurva och i Häggvik kommer två större trafikplatser att byggas. Däremellan ska förbifarten ansluta till det befintliga vägnätet på Lovön, i Vinsta och i Hjulsta.

Förbifarten beräknas kosta cirka 28 miljarder kronor, varav 80 procent finansieras av trängselskatt och 20 procent av staten.

Källa: Trafikverket

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

KRÖNIKA: Inte ens Språkrådet kunde hjälpa oss här

Krönika För ett par år sedan skrev jag i den här spalten om ett språkligt dilemma som vi ständigt tampas med. Nämligen det faktum att vi måste hålla tungan rätt i mun när vi beskriver geografiska platser....fredag 26/5 16:05

Senaste numret

Gilla oss på Facebook

Följ oss på Twitter