Starka reaktioner på Stockholms nya dyrare parkering

Boendeparkering i förorten och dyrare timavgift under större delar av dygnet. Debatten om rödgrönrosa majoritetens nya trafik-paket är igång. Här är några reaktioner:

  • Publicerad 12:19, 4 dec 2015

Det var på måndagsmorgonen som trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) presenterade den styrande majoritetens förslag på ny parkeringsstrategi. En enkel sammanfattning: Det kommer att bli dyrare för i stort sett alla bilister som någon tänker parkera i Stockholm.

Redan till nästa höst är det tänkt att de tidigare avgiftsfria närförorterna Hägersten, Enskede, Årsta och Bromma ska börja betala mellan 500 och 300 kronor i månaden för att parkera på gatan. Även timavgift från 5-10 kronor per timme införs här.

LÄS ÄVEN Stockholm höjer p-avgifterna och slopar gratisparkeringen i förorterna

I innerstan höjs boendeparkeringen från 900 kronor till 1 100 kronor per månad, dessutom ska timavgifterna tas ut under större delar av dygnet samt på helger.

Planen är att genomföra första etappen av förändringarna – inom röd markering på kartan – till september 2016.

Dyrare för alla

Reaktionerna på förslaget har inte låtit vänta på sig.  

”I miljöpartiets Stockholm ska bilarna bort och familjers livspussel försvåras så mkt det går, skriver oppositionsborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) på Twitter.

”Äntligen införs p-avgifter även i ytterstaden. Bra beslut, som är i linje med Liberalernas politik” skriver Jesper Svensson (L), även han på Twitter.

På Facebook görs det både tumme och tumme ner

– Ja då får jag sälja bilen. Kommer att kosta 1 100 kronor i månaden för boendeparkering, skriver en Södermalmsbo som får mothugg av en annan stockholmare.

– Bra! En ny garageplats i källare kostar i storleksordningen 400 000 kronor att bygga. Finns ingen anledning att staden ska rea ut värdefull gatumark på det sätt som gjorts hittills.

Flera reaktioner på sociala medier

"Billister straffas nog ändå".

"Som om parkeringsplatserna skulle bli flera bara för att avgifterna höjs?!"

"Från nyår blir vi bilägare i Stockholmsregionen rånade av myndigheterna och kommunen. Tränselskatten höjs till dryga 100 kr/dag och sen p-avgifterna till det. En tusenlapp i månaden i stället för en dryg 500-lapp. Vilka drabbas? Jo troligen vi som inte har alternativet att ta buss/pendel/SL till hjälp att komma till och från jobbet och barnfamiljerna som behöver bil för att kunna lämna ungar på förskolan."

"Hur kan det bli mer plats? Man parkerar ju på gatan för att det inte finns någon annan plats...... MP har hål i hela jävla huvudet!"

"Inte ett decennium för tidig."

"Heja Daniel Helldén!"

"I olika grupper på Facebook är det både tumme upp och tumme ner som gäller."

"Jag är inte helt säker på att höjd boendeparkering är speciellt bra för att få folk och låta bli och ta bilen... Ser jag till mig själv så är det lite så att om det kostar mig mycket att låta bilen stå så kan jag lika gärna köra till jobbet istället för att cykla, tror inte att speciellt många kommer sälja bilen."

"Tycker det är trist att de inte verkar göra något åt fusket med handikapptillstånd till exempel exempel utan kör den enkla utvägen och höjer priserna för de som är laglydiga och betalar, detta gör bara att det blir ännu mer lönsamt att fuska."

"Som vanligt vill man straffa bilisterna istället för att erbjuda bra alternatv, men jag är är inte överraskad. Att ha p-avgifter i förorterna är dessutom bara kontraproduktivt."

"Om man nu skall reformera parkeringsavgifterna så varför inte ta betalt per meter bil eller ett lägre pris för "småbilar". Fler som kör små bilar vore bättre för både staden och miljön. Varför skall en Smart betala lika mycket som en stor SUV?"

"MEN SNÄLLA!!!! va fan är det för fel på dom som bestämmer sånt här!!! Räcker inte 60:-/H i innerstaden där vi bor???? Vi betalar redan 1500:- för parkering i garage + 960:- för en hojplats + 800:-/mån för att kunna ha en firmabil på gatan. Hur mycket mer behöver denna stat????"

Omskyltning börjar 2016

Införandet av nya parkeringsplanen kostar omkring 200 miljoner.

Ökad årlig driftkostnad drygt 70 miljoner, till största delen fler parkeringsvakter.

Ökad årlig intäkt med cirka 425 miljoner.

Tid för genomförande uppemot två år.

Omskyltning i ytterstaden börjar hösten 2016.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.