Tim Bjelkstam, Anders Lövbrand, Fredric Rylander och David Höök startade appen Tiptapp för drygt ett år sedan.

Startup-företag ser sin chans under sopkrisen: "En win win-situation"

Sopstrejken växer. Nu lanserar ett startup-företag en tjänst som ska få stockholmare att hämta varandras sopor.

  • Publicerad 13:04, 13 jul 2017

Sopstrejken i Stockholm har växt sig större under den dryga veckan den varit i gång.

Stockholm stad har ställt ut containrar där privatpersoner kan slänga hushållssopor för att underlätta sophämtningen som ändå är i gång.

Nu ger sig en ytterligare aktör in i sopkrisen. Stockholms-företaget Tiptapp – som normalt parar ihop stockholmare som vill bli av med gamla saker och grovsopor genom en app – går på frammarsch.

Efter uppsägningarna: Nu går ytterligare ett 40-tal sophämtare ut i strejk

Nu ska de börja para ihop privatpersoner eller till exempel bostadsrättsföreningar i sopkris med de som kan tänka sig att köra soporna till någon av stadens containrar.

– Den som vill bli av med soporna bestämmer själv vad hen kan tänka sig att betala för tjänsten. Den som hämtar soporna måste lägga ut en bild i appen med tid och plats-koordinater, som visar hur soporna slängs i någon av stadens containrar, säger vd:n Tim Bjelkstam.

VD:n efter massuppsägningarna: "Vi nyrekryterar för fullt"

Han säger att idén att erbjuda tjänsten under sopstrejken kom till då en användare av appen la upp en annons med bostadsrättsföreningens sopor. Nu ska företaget skicka ut ett meddelande till dem som laddat ner appen, om att tillfällig hjälp kan fås under krisen.

Tim Bjelkstam uppskattar själv att de har "ett par tusen" som använder appen regelbundet och att de kommer att nå uppåt tio tusen personer med sin pushnotis.

Vissa kanske tycker att ni profiterar på den här strejken, vad säger du om det?

– Vi är ett så pass litet företag. Normalt skulle vi inte vända oss till dem som vill bli av med hushållssopor, men när vi fick en förfrågan och staden själva vill ha hjälp, ser jag inga konstigheter i att vi erbjuder vår tjänst. Det är en win-win-situation.

– Vi lägger ingen värdering i den ena eller andra parten i konflikten. Kan vi hjälpa till blir vi glada, säger Tim Bjelkstam.

Appen har funnits i drygt ett år och företaget tar tio procent av summan användarna betalar för att få sina grejer hämtade. Enligt Tim Bjelkstam går företaget inte med vinst i dag.

Sopföretagets vd tycker sophämtarnas löner är för höga

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.