Stockholm dumpar satsning på superbussar

I flera år har det föreslagits en satsning på snabba direktbussar som kör på egna gator. Men de så kallade superbussarna blir det inget av med i Stockholm.

  • Publicerad 20:57, 5 nov 2017

Från många olika håll har det föraslagits en satsning på BRT-system (Bus Rapid Transit) i Stockholm de senaste åren.

Miljöpartiet i landstinget lovade det inför valet 2014, organisationen bussföretagen har flera gånger försökt få till en BRT-linje och senast var det Socialdemokraterna i landstinget som i sitt nya trängselpaket hade med BRT-bussar som föreslås köra pendlare från norr till söder i ”Stockholmsbågen”

Livsfarlig lek: Unga åker mellan vagnarna på tvärbanan

Men några tecken på att superbussarna ska bli verklighet är svåra att se. Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) har några konkreta planer på att införa BRT.

– Det är en intressant fråga, men det finns inga önskemål från staten eller kommunen att satsa på detta i dagsläget. Vi fortsätter att vrida och vända på den här frågan, men det finns inget konkret, säger Kristoffer Tamsons.

Inte heller majoriteten i Stadshuset vill se en satsning på Superbussar.

”Satsa på snabbussar på förbifarten”

– Vi vill skapa kraftigt förbättrade förutsättningar för bussar, men inte genom att införa BRT. Det kräver för stora investeringar och en förändrad infrastruktur, bland annat då det krävs helt separata vägar för enbart bussar, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

Stort utomlands

På förbundet Sveriges bussföretag är man skeptiska till ointresset.

– Jag tycker det är konstigt att de som bestämmer i Stockholm säger nej till BRT. Det här är trafiklösningar som visat sig fungera väl i andra delar av världen, säger Anna Grönlund vice vd på Sveriges bussföretag.

Enligt henne finns det otroligt många fördelar med BRT. Internationellt anses superbussarna både vara kostnadseffektiv och attraktiv kollektivtrafik. Och systemet används flitigt i många andra länder, bland annat i Brasilien, Kina och Mexiko. Men inte i Sverige.

– När politikerna pratar låter det väldigt positivt. Men det är inget som görs rent konkret och intresset i Stockholm är svalt. Enligt mig ganska oförklarligt, säger Anna Grönlund.

Hon får dock inte gehör av trafikborgarrådet Daniel Helldén.

– Utbyggnaden av spårvägen och spårbunden trafik är det vi satsar på i Stockholm, säger han.

Xiamen Binhai New Town Xike Junction Hub Foto: Mostphotos

Det här är Bus Rapid Transit, BRT

✔Snabbussar på separata körfält eller helt egna körbanor

✔Egna stationer snarare än hållplatser

✔Långa stationsavstånd

✔Hög turtäthet och tydliga linjesträckor

✔Lika snabb medelhastighet som tunnelbanan

Andra buss-satsningar i Stockholm istället för BRT

✔ Nyligen lanserades en ny stomlinje i Stockholm, linje 6 som ska gå mellan Norra Djurgårdsstaden och Hagastaden.

✔ Inom kort kommer även en satsning på de så kallade 170-bussarna att ske.
Buss 172, 173, 176, 177, 178 och 179 ska få ökad prioritet, signalprioritering, utökad framkomlighet med busskörfält och bli en form av direktbussar. En satsning som påbörjas i december.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.