Det ser inte ut att bli någon sammanhängande gågata mellan Norrtull och Skanstull under överskådlig framtid. Foto: Mostphotos

Stockholm skrotar Nordens längsta gågata

Miljöpartiet har i över tio år velat skapa Nordens längsta gågata mellan Norrtull och Skanstull. Det går sådär.

  • Publicerad 07:16, 11 okt 2017

2006 lämnade nuvarande finansmarknadsministern (då oppositionsborgarråd) Per Bolund (MP) in en skrivelse till trafiknämnden om att man borde satsa på en sammanhängande gågata mellan Norrtull och Skanstull. Inget hände.

Inför valet 2010 var ett vallöfte att "anlägga Nordens längsta gågata mellan Norrtull och Medborgarplatsen och skapa en större gång- och cykelzon i östra city".

Efter maktskiftet i Stadshuset 2014 plockade trafikborgarrådet Daniel Hellden (MP) upp gågatapucken och när stadens budget presenterades i november utlovades återigen Nordens längsta gågata som skulle "binda ihop staden till ett helt gångstråk" och göra det möjligt att promenera på gågata "tull till tull".

Tre år har passerat. Frågan är hur det har gått?

Sisådär, är det ärliga svaret.

Vissa delar har visserligen blivit gågata, men något sammanhängande gångstråk är det absolut inte tal om. Enligt Daniel Helldén går det heller inte att säga när det skulle kunna bli verklighet med gågata hela vägen mellan tullarna.

– Det är andra omständigheter som har ställt till det. Bland annat är det tunnelbanans planerade utbyggnad som gör att vi måste vänta. Det hade varit djupt oansvarigt att plöja ner hundra miljoner på att bygga om till gågator om det senare ska brytas upp, säger Daniel Helldén.

Här har det blivit gågata

Nedre delen av Norrtullsgatan: NEJ

Det är problematiskt då gatan är så pass bred. Vi tittar nu på hur man kan göra en riktig sommargågata där nästa sommar. Eventuellt kan halva gatan kan brytas av och göras om till gågata.

Övre delen av Norrtullsgatan: NEJ

Projekten med tunnelbaneutbyggnaden, och den planderade gångtunneln under Odenplan har gjort att gågatan har fått vänta.

Odenplan: NEJ

Projektet med tunnelbana och gångtunneln har bytt skepnad ett antal gånger under årens lopp.

Övre Drottninggatan: JA

De två kvarteren upp mot Observatorielunden har under sommaren varit sommargågator. Nu ska det bli permanenta gågator.

Drottninggatan: JA

Övergångsställena vid bland annat Fredsgatan och Jakobsgatan har höjts upp, trafikljusen har försvunnit. Det är nu gågatan, inte bilvägen, som är primär.

Slussen: NEJ

Omfattande omgörning och exakta gångstråk inte spikade.

Götgatspuckeln: NEJ

Gågata idag, men exakt hur pass omfattande gångstråket blir beror på hur pass väl cykelbanans omdragning till Repslagargatan faller ut.

Götgatan: NEJ

Här har man aviserat om en kraftig breddning av trottoaren hela vägen till Skanstull. Men Landstinget har aviserat att ytsiktet på tunnelbanans tunnlar, som är från 30-talet, måste renoveras. Hela gatan mellan Folkungagatan och Skanstull måste då grävas upp, vilket gör att man inte vill satsa pengar på gångstråket innan.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.