Rivningshotat. Den 19 februari avgörs Pålsundets öde i kommunfullmäktige. Foto: Andreas Enbuske

Stor ilska mot rivning av unik småbåtshamn

Rivningen av småbåtshamnen vid Pålsundet väcker starka reaktioner. Närmare 6 000 personer har skrivit på en protestlista och nu ska politikerna uppvaktas.

  • Publicerad 16:09, 2 feb 2018

I går berättade vi om den planerade rivningen vid Pålsundet längs Söder Mälarstrand. Bland annat ska träd vid kanalen tas ned och bryggorna rivas. Anledningen är att det bedöms finnas en stor risk att marken utmed Pålsundet rasar. Den 19 februari väntas ett formellt beslut tas på kommunfullmäktige. 

Men nu börjar motståndet mot rivningen av den unika miljön växa sig starkare.

Heleneborgs båtklubb har dragit igång en namninsamling som i skrivande stund fått in 5, 786 underskrifter. Och det stannar inte där, förklarar Lars Johansson från båtklubben.

– Kan vi mobilisera människor så att vi snarast får in det dubbla antalet underskrifter tror jag det ger intryck på fullmäktigeledamöterna. Vi planerar även att direktuppvakta politikerna med en sammanfattning av våra åsikter om rivningen, säger han.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Enligt Daniel Helldén, som säger att det är "ett av de svåraste besluten jag har tagit", har alla alternativ utretts. Inte heller att stoppa all tung trafik på den här delen av Söder Mälarstrand bedöms räcka för att säkra området. Men den slutsatsen ger inte Lars Johansson mycket för.

– I dag är man tillåten att köra 50 kilometer i timmen med en en 25 ton tung lastbil på sträckan. När man inte gjort några inskränkningar av biltrafiken kan jag tycka att det är konstigt att man pratar om rasrisk.

Istället förespråkar Lars Johansson en lågfartsgata på den cirka 200 meter långa sträckan, med reducerad hastighet och fordon med lägre tjänstevikt.

– Vi har gjort egna sonderingar från båtklubbens sida hos tekniker som menar att det finns en mängd olika alternativa lösningar för att hantera en bedömd rasrisk. Man borde inte behöva gå så radikalt fram som att genomföra en rivning som totalförändrar miljön i ett av de sista gröna vattenrummen i centrala Stockholm. Genomför man till exempel den föreslagna lågfartsgatan för att avlasta strandbrinken tillför man istället något positivt till platsen, säger han.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.