Sverigedemokraterna bakom kampanj för hemlösa svenskar

Just nu sprids ett märke i Gamla stan av en hemlös som vill hjälpa andra utsatta svenskar. Men vad som inte framgår är att märket har finansierats av Sverigedemokraterna som har en annan agenda. De ser nålen som en del av sin kampanj för svenska hemlösa.

  • Publicerad 20:38, 14 apr 2016

I vintras startade Sverigedemokraterna i Stockholm en kampanj ”till stöd för svenska hemlösa”. Partiet anser att staden inte hjälper sina egna medborgare medan EU-migranter ges resurser och tränger undan ”de svenska hemlösa”.

Som en del i SD-kampanjen betalade partiet boende för ett tjugotal ”svenska” hemlösa på ett vandrarhem på båten Birger Jarl vid Stadsgårdskajen under januari. En av de hemlösa var Lars Bick, som i många år sovit på gatan i Gamla stan.

Här fick han kontakt med Jimmy Hesselbäck, ordförande för Sverigedemokraterna i Stockholms stad, som erbjöd Lars Bick boende på båten.

Det var då Lars Bick berättade för Sverigedemokraterna om sin idé att sälja ett märke att sätta på jackan med en symbol för empati till förmån för hemlösa. Ett märke som Lars Bick nu marknadsför i Gamla stan.

Vill hjälpa andra utsatta

Han ser projektet som ett sätt att visa medmänsklighet. Vinsten från nålen vill han ska gå via en fond eller en stiftelse till andra utsatta.

– Sverigedemokraterna tände på idén helt och hållet och sa att vi hjälper dig gärna. Jag var inte klar i huvudet nog att orka jaga egna sponsorer så de har hjälpt mig starta upp det här, säger Lars Bick.

Han vill liksom Sverigedemokraterna enbart stötta svenska medborgare. EU-migranter och nyanlända flyktingar får redan stöd, anser Lars Bick.

Han är mycket tacksam för det stöd han fått från partiet som hjälpt honom i en mycket utsatt situation. Men att hans nål har finansierats av Sverigedemokraterna är helt oväsentlig, anser han.

– Det är som att få pengar från vilken bank som helst. Det här är mitt projekt. Det handlar inte om politik utan om medmänsklighet. Sverigedemokraterna får gärna sälja den. Det får Muf eller vilket annat parti också om de vill, säger Lars Bick.

SD: En del av vår kampanj

Men Sverigedemokraterna i Stockholm har en helt annan plan för hur de vill använda Lars Bicks idé. På partiets hemsida beskrivs Lars Bick som SD:s ”coordinator för de svenska hemlösa i Stockholm och i förlängningen kanske hela Sverige”. Partiet skriver också att de anslår medel för en nål som ska säljas för att hjälpa svenska hemlösa.

Pressekreteraren för Sverigedemokraterna i Stockholm stad uppger också att nålen är en del av deras kampanj för hemlösa svenskar.

Sverigedemokraterna i Stockholm vill också sälja vidare märket till andra SD-distrikt runt om i landet. Enligt Krister Stehag, ledamot i SD Stockholms stad, finns det en organisation inom Sverigedemokraterna med ansvar för försäljningen, men hur den ser ut vill han inte kommentera.

Jimmy Hesselbäck, ordförande för Sverigedemokraterna i Stockholms stad, bekräftar att det pågår ett arbete med att låta SD i övriga landet sälja nålen.

– Ja, det finns ett oerhört stort intresse från andra SD-distrikt. Vi ska diskutera exakt hur det ska gå till. De kan säljas vidare via hjälporganisationer, eller skolor och kyrkor. Som att sälja majblommor, säger Jimmy Hesselbäck.

Trots att hemlöse Lars Bick vill att märket ska vara hans eget projekt, som inte ska vara kopplat till ett politiskt parti har alltså Sverigedemokraterna en annan agenda.

– Vi ska på något sätt övervaka så att det går rätt till vid marknadsföring och försäljning. Vi är ingen hjälporganisation utan ett politiskt parti men vi vill lyfta en angelägen social fråga, säger Jimmy Hesselbäck.

”Inte acceptabelt”

När Lars Bick via Södermalmsnytt får veta att SD planerar använda nålen reagerar han starkt.

– Det är inte acceptabelt. De har ingen rättighet att göra det, säger Lars Bick.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.