Självkörande. De här små bussarna styrs av teknik i stället för chaufför. Foto: Pressbild Ericsson

Täby kan få förarlösa bussar: "Utmaning i blandad trafik"

Planerna för Täbys nya stadsdel Täby Park är i full gång. Nu är siktet inställt på bussar som ska kunna ta sig fram utan förare.

  • Publicerad 16:39, 25 jan 2017

Nobina, ett svenkt kollektivtrafikföretag, har tillsammans med Ericsson utvecklat förarlösa bussar. Något som kan bli verklighet i Täby, när nya Täby Park står färdigt.

– I dag finns det en massa innovationer och idéer om hur man kan göra staden mer hållbar. Vi har stött på mycket kreativa idéer och det här är en sådan sak vi snappat upp som vi tycker vore kul att testa, säger Anna Galli, vd Täby Park AB.

– Då kan de här robotbussarna, eller självkörande bussarna, hjälpa till att knyta samman vissa punkter i stadsdelen. Och också mot Täby Centrum, simhallen och så vidare.

Effektivitet och säkerhet

Stefan Myhrberg, Global Head of ITS Road på Ericsson, tror att självkörande fordon i olika former kommer bli väldigt stort.

– Det handlar också om hur de rör sig. I stället för att du jagar bussen så jagar den dig. Om man vill åka tar man upp sin smartphone och då kan man bli erbjudan olika transporter som kommer och hämtar dig. Både tidtabell och rutt kan bli mer flexibel, säger han.

Att Ericsson satsar på förarlösa bussar handlar om flera saker. Det ena är effektivitet, det andra är säkerhet.

– Globalt dör 1,3 miljoner människor i trafiken varje år och den största anledningen är relaterat till misstag som föraren gör, säger Stefan Myhrberg.

Så tekniken kommer att vara säkrare än människan?

– Ja, det är själva meningen.

Vilka utmaningar ser ni?

– En utmaning är blandad trafik, med vanliga fordon, fotgängare och cyklister. Hur bussarna förhåller sig till andra trafikanter, och tvärtom, säger Stefan Myhrberg.

Provåk i Kista

I bland annat Helsingfors finns det ett projekt med självkörande bussar som snart ska testas med resenärer i ordinarie trafik. Under våren sker ett längre projekt i Kista.

– Om allt går i lås räknar vi med att sätta dem i trafik igen i april, maj. Då blir det lite mer reguljär trafik och under lite längre tid. Alla är väldigt välkomna att testa dem, säger Stefan Myrhberg.

Bussarna:

I april förra året testkördes bussarna kring Ericssons huvudkontor i Kista.

I försöket användes franska bussar som är helt eldrivna. Det är små bussar med sex sittplatser, men som kan ta upp till tolv passagerare och som gör en marschfart på 40 kilometer i timmen.

Bussarna drivs med ett litiumjonbatteri som klarar upp till 80 kilometers körning.

Bussarna kommer att vara uppkopplade mot det kommande 5g-nätet. Om de blir helt förarlösa är inte helt klart, då det av säkerhetsskäl kan finnas behov av en trafikvärd.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Här flyger mystiska planet över Norrort

Nyheter Folk har undrat över ständigt surr Om du hör ett flygplan flyga på låg höjd över ditt hus någon av de kommande dagarna så har ni svaret här:tisdag 12/12 18:13

”Som en strålkastare in i sovrummet”

Nyheter Ljusstyrkan har skruvats ned En familj har tröttnat på det eviga blinkandet från en reklamskylten i centrum: ”Vi måste få tillbaka trivseln i vårt hem”.tisdag 12/12 16:42