”Tekniken att flyga runt tätorten finns visst”

Väsbybor mot flygbuller reagerar mot påståenden att Arlanda tvingas halvera sin kapacitet om flygplanen måste göra kurvade inflygningar för att undvika Väsby tätort. Helt ologiskt, menar föreningens ordförande Benny Reuterhagen.

  • Publicerad 10:33, 18 jan 2013

Hela 28 ledande moderater i Stockholms län skrev under en debattartikel i DN som förespråkade fortsatta överflygningar av Väsby tätort. Arlandas kapacitet hotade att halveras, menade man, och uppmanade miljödomstolen att förlänga tillståndet att flyga över Väsby tätort som går ut 2018.

Nu reagerar Benny Reuterhagen, ordförande för föreningen Väsbybor mot flygbuller, mot debattartikeln.

– En lång rad moderatpolitiker har framfört ett illa dolt hot mot miljödomstolen med uttalandet att ”vi väntar oss ett positivt besked från miljödomstolen”. Det ser mycket illa ut när politiker, som politiker, försöker sätta press på en domstol, skriver Benny Reuterhagen i en kommentar till DN debatt.

Den pensionerade flygkaptenen, med 30 års erfarenhet från SAS, kritiserar även politikernas resonemang att Arlandas kapacitet skulle komma att halveras om planen fick flyga runt tätorten.

– Rent logiskt borde man kunna inse att enbart ett överflygningsförbud av Upplands Väsby tätort inte kan orsaka halverad kapacitet för en professionellt hanterad flygplats. London Gatwick hanterar fler flygrörelser per år och fler flygrörelser per timme än Arlanda. Arlanda har tre banor medan Gatwick har en!

– För övrigt har politikerna missuppfattat hur det ligger till med miljötillståndet. Miljötillståndet fortsätter gälla, det är bara en punkt i det som upphör, nämligen möjligheten att flyga över Väsby tätort. Detta är någonting som Swedavia känt till i 20 års tid och har kunnat förbereda sig för.

Vad säger du om argumentet att tekniken saknas?

– Det stämmer inte. Det finns flera inflygningsmetoder som kan användas i bra väder för att minska en miljöpåverkan. Som det nu är vägrar Swedavia att använda en teknik med mindre miljöpåverkan under en molnfri sommardag med motiveringen att den tekniken inte kan användas vid dimma.

Anna Selberg, tillförordnad presschef på Swedavia Arlanda, säger att man från Swedavias sida jobbar hårt för att få kurvade inflygningar att fungera.

– Men vi hinner inte till 2018. Under högtrafik kommer vi inte kunna bibehålla vår kapacitet med kurvade inflygningar. Dels måste planen ha viss teknisk navigationsutrustning som inte alla plan har och dels behövs vissa regelmässiga förändringar.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Formstarka Isabella ser fram emot JEM

Sport Efter en sämre inomhussäsong har Isabella Andersson fullständigt exploderat utomhus. Medeldistanslöparen har krossat sina gamla personliga rekord och har dessutom nyligen kvalat in till JEM.måndag 26/6 9:02