Tittfesten får fortsätta – bilfällorna lämnas obevakade

Skådespelet vid Slussen fortsätter. Ytterligare åtgärder för att få stopp på biltrafiken är det inte tal om.

  • Publicerad 17:21, 19 sep 2016

Spårviddshindren skulle helt ta bort biltrafiken mellan Skeppsbron och Södermalm men så blev det inte.

Bilist efter bilist trotsar förbudet och ger sig på en vansklig passage vid Slussplan – varav de flesta klarar sig utan punktering.

Trotsandet av förbudet har utvecklats till en lokal tittfest. Kommer bilisten att klara det? Eller slutar det med bärgning och busskö?

Av allt att döma kommer det ges många fler chanser att uppleva spektaklet. Stockholms stad kommer inte att sätta in ytterligare åtgärder för att få stopp på det.

– Det kan tyckas hjärtlöst men bussarnas framkomlighet är i princip säkrad och cyklisternas framkomlighet är också säkrad, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig på projekt Slussen.

Kör över på egen risk

Betongsuggorna som skyddar cykelbanan ska bytas ut mot längre varianter och de orangea stolparna som markerar körbanan ska ersättas med en annan sort, i övrigt kommer spårviddshindret att vara orört.

Eva Rosman är väl medveten om att bilister prövar lyckan. När hon var på plats häromkvällen såg hon sex bilister köra över hindret.

– Fem klarade sig utan problem, den sjätte fick punktering. Men det blev inget större stopp för busstrafiken. Inte för att jag uppmuntrar det men försöker man köra över gör man det på eget bevåg. Man måste också fråga sig hur långt staden ska gå för att få bilister att följa trafikreglerna, säger Eva Rosman.

Kommer bilisten att klara sig helskinnad över fällan vid Slussen? Foto: Läsarbild

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.