ARG. Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) anser att nedstängningen av Citybanan är ett totalt haveri. Foto: SLL/Direktpress

Totalilska efter stoppet i Citybanan

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) går i taket och kallar nedstängningen av Citybanan på tisdagseftermiddagen för en panikåtgärd.

  • Publicerad 16:30, 14 nov 2017

Under eftermiddagen valde Trafikverket att stänga av Citybanan. Detta då ett antal skyddsportar inne i Citybanans tunnlar signalerar fel, vilket gör att trafiken måste stoppas.

Enligt Kristoffer Tamsons (M) är det här något som han har flaggat för under lång tid.

– Jag, och många med mig, har varnat för att Citybanan inte håller måttet. Man skrev ner kapaciteten från 24 till 16 tåg och man låter godståg köra på Citybanans spår. Trafikverket och ansvariga ministrar har viftat bort våra farhågor, men så panikstänger de Citybanan precis innan rusning. Jag är heligt förbannad, säger Kristoffer Tamsons.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Enligt honom är det ”helt oacceptabelt” att ett helt nytt system inte ska fungera och tvingas stänga precis innan rusning när tusentals resenärer ska resa hemåt.

– 128 dagar tog det innan Citybanan havererade och måste stängas. Man släcker ner en miljardsatsning. Och gör det närmast panikartat, säger Tamsons.

Han kräver nu att Trafikverket tar fram en åtgärdsplan inom 24 timmar, och garanterar att något liknande inte inträffar igen.

– Jag vill ha svar på hur man ska lösa det här, och se till att det inte händer igen. Så här kan man inte göra med tanke på all trängsel och förseningar som alla resenärer måste utstå, säger Kristoffer Tamsons.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.