"SKÖNT". I höstas trampade trafikborgarrådet själv på en elcykel, under presentationen av satsningen. Foto: Patrik Wirén

Trots löftet: Det blir inga elcyklar

5 000 eldrivna lånecyklar i Stockholms stad utlovades av trafikborgarråd Daniel Helldén (MP). Men i nuläget ser det ut att inte bli några alls.

  • Publicerad 14:51, 16 mar 2018

Det var i september i fjol som trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) glatt meddelade att stadens nuvarande 1 500 lånecyklar skulle utökas till 5 000 – och de skulle dessutom samtliga drivas av el. Flera nya cykelstationer skulle också sättas upp i förorterna, allt som en del i satsningen på Stockholm som framtida cykelstad.

Stans nya hyrcyklar har elmotor

Projektet skulle inledas med start redan 1 april i år. Men några tusentals elcyklar vid månadsskiftet blir det inte. Faktiskt, inte en enda. Detta eftersom konkurrenterna till företaget JCDecaux, som vann upphandlingen om stadens lånecyklar, har överklagat upphandlingen. Och Förvaltningsdomstolen har fortfarande inte fattat något beslut om avtalet ska upphävas eller inte, vilket P4 Stockholm var först att rapportera om.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Så några elmotorer på stadens lånecyklar i sommar, blir det helt enkelt inte.

– Vi väntar på besked, men det kommer dröja några månader. Om domstolen upphäver avtalet kommer vi starta processen med upphandla ett nytt företag som har elcyklar, men sannolikheten att ett sådant avtal kommer hinna bli av i år är tyvärr liten, säger Daniel Helldén (MP).

"Räknar med att få rätt"

Under tiden fortsätter stadens nuvarande löpande avtal med cykelföretaget Clear Channel, med en uppsägningstid på tre månader. Och fler än 1 500 cyklar blir det alltså inte i år heller.

– Nej, vi vill frångå det nuvarande systemet och satsa på elcyklar, så vi förändrar inget med fler cyklar i det nuvarande avtalet. Jag räknar med att domstolen kommer ge oss rätt, jag har inte på något sätt gett upp.

Är det inte ett misslyckande att du gått ut så hårt med att presentera den här storsatsningen på tusentals elcyklar till stockholmarna?

– Nej, det är ett misslyckande för domstolsväsendet om något att det tar sådan tid. Inte minst är det tråkigt för stockholmarna som inte får ta del av alla fördelar med elcyklarna så snart som möjligt, säger Daniel Helldén (MP).

Cecilia Brinck (M), oppositionsborgarråd och vice ordförande i trafiknämnden, hävdar att Helldén länge vetat att elcyklarna inte skulle hinna komma på plats.

– Det är oansvarigt att vara ute i media och lova så mycket innan staden ens skrivit avtal. Att stockholmarna inte kommer att få elcyklar i vår beror bara på att majoriteten varit slarviga och sena med upphandlingen. Tyvärr kommer Stockholm nog inte alls få det hyrcykelsystem som efterfrågats och som Daniel Helldén utlovat.

"5000 cyklar till 2019"

I september presenterades utökningen från dagens 1500 cyklar i stadens cykelpool till hela 5000 nya cyklar, drivna av el, som skulle vara på plats redan 2020.

Konkurrenterna till företaget som vann upphandlingen har överklagat, och ärendet ligger nu hos Förvaltningsdomstolen.

Under 2018 fortsätter stadens nuvarande avtal med cykelföretaget Clear Channel.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.