Trängseln ökar i tunnelbanan. Samtidigt har landstinget gjort misslyckade investeringar. Foto: Andreas Enbuske

Trots miljardsatsning – allt trängre i tunnelbanan

Landstinget har satsat miljarder på att minska trängseln i tunnelbanan och skapa tätare trafik. Båda sakerna har misslyckats.

  • Publicerad 08:18, 4 okt 2017

Det är Dagens Nyheter som rapporterar om att Stockholms läns landsting gjort miljardsatsningar för att införa ett nytt högteknologiskt signalsystem som skulle ge en ökad turtäthet på röda linjen, och på så sätt minska trängseln i tunnelbanan.

Fridhemsplans t-bana stänger i flera månader

Tanken var att signalsystemet skulle tas i bruk 2014. Men det har blivit förseningar och systemet kan tidigast tas i drift 2019. Och nu är risken att avtalet med den italienska leverantören Ansaldo, som ska ta fram signalsystemet, bryts.

– Vi analyserar nu konsekvenserna av ett eventuellt avbrutet samarbete, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef vid Stockholms landstings trafikförvaltning, till DN.

Pendlare kräver billigare SL-kort när tågen inte rullar

Landstinget har redan satsat en halv miljard kronor. Pengar som nu kan försvinna samtidigt som signalsystemet uteblir och trängseln ökar.

– Det här är ett svek mot stockholmarna. Röda linjen är den linje som har störst problem med trängsel, skriver Talla Alkurdi (S) till DN.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.