Så här ser visionsskissen över kommande Tunnelbanetorget i Barkarbystaden ut. Foto: Tovatt Architects and Planners

Tunnelbanan till Barkarby föreslås bli längre – här är senaste förslaget

Omarbetningen av det första förslaget på ny tunnelbana mellan Akalla och Barkarby är klart i sin helhet. Spåren föreslås bli några hundra meter längre än tidigare tänkt som en följd av att en station har flyttats.

  • Publicerad 07:00, 3 okt 2016

Det är Förvaltningen för utbyggd tunnelbana, FUT, som i dag presenterar den senaste omarbetningen av förslaget på hur den nya sträckningen mellan Akalla och Barkarby ska utformas.

LÄS ÄVEN Tunnelbanan till Barkarby försenas tre år

Den största förändringen i det nya förslaget gäller Barkarby station. Som vi kunde berätta redan i förra veckan har stationen flyttats från ett läge under E18 och Mälarbanan till ett läge vid den planerade Veddestabron, strax söder om Mälarbanan.

Det är en förändring som gör att stationen bara får en uppgång, söder om E18, istället för som tidigare planerat en på varje sida om vägen. I det förändrade förslaget förlängs också spåren 260 meter söderut efter Barkarby station mot Barsbro för att passa det nya stationsläget.

Men antalet uppgångar är inte huggna i sten. Det finns fotfarande möjlighet till en uppgång till i Barkarby, men det beror på hur många nya bostäder som ska byggas i Veddesta.

LÄS ÄVEN Ny skiss: Här hamnar t-banans stationer i Barkarby

Nytt är också att spåren från Akalla kommer att löpa i två enkelspårstunnlar fram till Barkarbystaden istället för att låta tunnelbanan gå i dubbelspårstunnel hela vägen.

Placeringarna av några av arbets- och servicetunnlarna har också ändrats något men då den större delen av tunnelbanesträckningen går under obebyggd mark är det inte något som lär påverka gemene man i någon högre grad.

Det står alla fritt att lämna in synpunkter på förslaget från och med i dag till fram till den 28 oktober.

Landstinget hoppas att allt ska vara klart för byggstart till början av 2018, beroende på om planen överklagas eller inte. Efter det väntas sex års byggtid, vilket innebär en försening på tre år, jämfört med ursprunglig plan.

Läs det omarbetade förslaget i sin helhet här.

Inte mycket bullerstörningar

Den nya tunnelbanan mellan Akalla och Barkarby station kräver cirka 4 kilometer spår som löper helt under mark. På några platser kommer anläggningen att synas ovan markytan, i form av tunnelbaneentréer, tunnelmynningar för servicetunnlar och liknande men i stort kommer den inte att synas.
 
Förvaltningen bedömer att stads- och landskapsbilden samt rekreationsområdena längs tunnelbanan inte kommer att påverkas i någon större utsträckning.

Den nya tunnelbanan bedöms heller inte leda till något luftburet störande buller.
 

Det senaste planförslaget vid Barkarby station, med befintliga och planerade bebyggelse. Foto: Förvaltningen för utbyggd tunnelbana

Så här går tunnelborrningen till

Borrning för injektering: 20-25 meter långa hål borras runt den blivande tunneln.

Injektering: Cementsuspension pumpas in iborrhål och bergsprickor. När den stelnat bildas en tätning (injekteringsskärm) runt den blivande tunneln.

1-5 meter långa hål borras och laddas sedan med sprängmedel. Genom att vid varje sprängtillfälle anpassa samverkande spräckladdning till omgivningens förutsättningar kommer alstringen av vibrationer kunna begränsas.

Löst berg knackas och bryts från berget. Vid behov förstärks berget med sprutbetong och bultar. Massorna efter det sprängda berget schaktas undan och transporteras ut ur tunneln.

Tyck till om nya tunnelbanan

Totalt ska tio nya stationer byggas i Stockholms tunnelbanenät, där Järfälla får två stycken när Akallalinjen förlängs mot Barkarby.

Nu skickas planerna ut på samråd. Den som vill lämna sina synpunkter kan göra det på e-post: tbanabarkarby@sll.se, via ett formulär på landstingets hemsida: nyatunnelbanan.sll.se/barkarby eller via brev: Stockholms läns landsting, Förvaltning för utbyggd tunnelbana, Box 225 50, 104 22 Stockholm.

Torsdagen den 20 oktober finns sakkunnniga tjänstemän på plats på Herrestaskolans bibliotek mellan kl 15 och 19 för att svara på frågor.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

SWAT efter vd:ns avgång: "Hoppas på förnyat samarbete"

Nyheter Havererat samarbete med Järfällahus Förra veckan skrev vi om att ungdomsföreningen SWAT har sagts upp från sina lokaler i Kallhäll och Jakobsberg efter ett havererat samarbete med Järfällahus (JHAB). När företagets vd nu avgått har...tisdag 21/11 15:54

Nya säljknepet på bostäder: black friday-rea

Nyheter "Kunderna tar generellt lite längre tid på sig innan de bestämmer sig" Den amerikanska shopping-och readagen Black Friday blir ett allt vanligare fenomen i detaljhandeln även i Sverige. Nu införs det också på bostäder i Barkarbystaden.tisdag 21/11 12:24