Robert Fischer, boende i Hässelby villastad, har startat en namninsamling för en flygbuss från Vällingby och Jakan till Arlanda. Foto: Mostphotos/privat

Upprop: Ge oss en flygbuss från Vällingby och Jakan!

Vällingby – Jakobsberg – Arlanda. En namninsamling har startat i Hässelby för en ny flygbusslinje. Enligt flygbussarnas VD finns inga såna planer idag – men han stänger inte dörren helt.

  • Publicerad 11:34, 17 okt 2017

I nuläget måste boende i Hässelby som ska flyga från Arlanda antingen ta sig till Brommaplan eller in till city för att åka kommunalt. Det vill Hässelbybon Robert Fischer ändra på.

– Jag flyger ofta både inom- och utomlands, bland annat till mitt jobb i Luleå. Det tar 1,5 timme att åka kommunalt från Hässelby till Arlanda, säger Robert Fischer.

Han skrev ett inlägg i en av lokalgrupperna på Facebook och frågade om fler skulle vara intresserade av en flygbuss från Vällingby via Jakobsberg station till Arlanda.

– Just nu bygger de ut flaskhalsen på Rotebroleden och när den är färdig 2018 skulle det bli jättesmidigt, säger han.

Många svarade på hans inlägg och nästa steg blev därför att starta en namninsamling. I skrivande stund har 80 personer skrivit under insamlingen som startade för två dagar sen.

Vad är målet innan du ska skicka in den?

– Haha, jag har inte gjort en namninsamling förut så jag vet inte hur många som krävs för att det ska göra skillnad. Men jag hoppas också att lokalpolitiker ska se det och göra vad de kan för att påverka.

För litet reseunderlag

Enligt John Strand, VD för Merresor AB som kör flygbussarna, har frågan om en linje från Vällingby via Jakobsberg till Arlanda varit uppe på tapeten förut. Men på grund av ett för litet reseunderlag skrotades förslaget då.

– Flygbussarna är inte upphandlade utan körs helt kommersiellt vilket beror på att det är många turister som åker dem. Turister åker gärna till innerstan och därför är linjer som inte går dit svåra, säger han.

Enligt honom är den befintliga linjen som går från Brommaplan via Sundbyberg och Kista till Arlanda idag tuffast att få att gå ihop ekonomiskt.

Räcker inte med boende

När Merresor AB undersöker reseunderlaget tittar de på flygplatsens statistik över var de som flyger kommer ifrån.

– Vi tittar på stora upptagningsområden, kriteriet är att det inte ska ta mer än en timme att åka från platsen till Arlanda, säger John Strand.

Hur stort underlag krävs för att det ska vara värt att sätta in en busslinje?

– Flygbussarna är primärt till för dem som ska flyga och inte folk som jobbar på Arlanda, därför är de inte skattereducerade. Det räcker inte med att boende ska använda bussarna utan även turister.

Samtidigt säger han att det faktum att Stockholm hela tiden byggs ut, inte minst i Järfälla, ökar chansen för en linje mellan Vällingby och Arlanda i framtiden.

– Vi tittar kontinuerligt på det här så det är inte omöjligt att vi tar upp den tråden igen. Vi har också andra produkter som "door to gate" vilket innebär att man blir upplockad på den adress man vill. Visserligen är det en större kostnad än flygbussen.

Vill du också se en flygbuss?

Namninsamlingen hittar du HÄR.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Över 4 000 journalister säger ifrån om sexism och övergrepp #deadline

Debatt Går samman under hashtagg #deadline 4 035 journalister har fått nog av övergrepp och sexism på redaktionerna och talar ut under hashtaggen #deadline.tisdag 21/11 21:10

De har skrivit under uppropet #deadline

Nyheter 3 992 kvinnor har skrivit under uppropet mot sexuella trakasserier inom mediebranschen.tisdag 21/11 21:00