Nya cykelbanorna på Södermalm försenas ännu mer

Bygget av de nya cykelbanorna på Långholmsgatan fortsätter dra ut på tiden. Nu är prognosen att de störande arbetena ska vara klara vid midsommar.

  • Publicerad 16:00, 23 maj 2017

För ett år sen startade arbetet på norra Långholmsgatan där det byggs nya bredare cykelbanor. Planen var att det mesta av jobbet skulle vara klart till årsskiftet men trafikkontoret tvingades i vintras konstatera att arbetet försenats rejält. Då var målet att allt skulle vara klart i slutet av april eller i början av maj.

Ny prognos: Klart till midsommar

Men på Västerbron fastnar bilar och bussar fortfarande i köer och fotgängare och cyklister får ta omvägar runt avspärrningar på båda sidor Långholmsgatan. Arbetet ser långt ifrån klart ut.

Mickes skivor-Micke ilsknar till mot vägbygget vid Hornstull: "Fullständigt vansinne"

– Senaste tidplanen är att vi ska vara klara vid midsommar. Vi har vid Högalidsgatan stött på berg som vi behöver komma förbi med ledningar. Det har gett oss lite problem så vi har fått omdisponera något under mark, säger Anders Hellström på trafikkontoret.

Hot om vite

Huvudansvaret för att vägarbetet har försenats lägger trafikkontoret på entreprenören som inte arbetade så mycket som staden ville förra sommaren. Men trots att kontoret har ett hot om vite hängande över entreprenören har man inte gått vidare och krävt företaget på pengar.

– Än så långe har förseningen inte kostat entreprenören något men vi betalar per kvadratmeter gata så de gör säkert en miljonförlust för att arbetet tar längre tid. Vi kan också ta ut vite i efterhand, säger Anders Hellström.

Bort med buss- och bilfält – nu blir det breda cykelbanor och nytt torg i Hornstull

Många arga bilister som tröttnat på köerna har hört av sig trafikkontoret, liksom cyklister som är missnöjda med hur entreprenören sköter bygget. Enligt trafikkontoret ska i alla fall busstrafiken flyta bättre sen delar av Västerbron fick ett busskörfält. Bussfilen ska behållas tills alla arbeten på sträckan mellan Västerbron och Folkskolegatan är klara.

Vilka lärdomar drar ni av arbetet på Långholmsgatan?

– Vi måste tänka på hur vi skriver våra upphandlingar för att kunna utöva större påtryckningar mot entreprenören, samt hur vi informerar och hur vi väljer att bygga. Vi har haft en och en halvmeter breda cykelbanor på båda sidor av vägen under arbetet. Det är utrymme vi hade behövt till våra arbetsfordon. Det har varit svårt att komma till och jobba, säger Anders Hellström.

På Västerbron fastnar bilar och bussar fortfarande i köer och fotgängare och cyklister får ta omvägar runt avspärrningar på båda sidor Långholmsgatan. Arbetet blir klart först i sommar. Foto: Elina Lundberg

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.