Dags att sätta färg. Som konstnärlig ledare för Förorten i centrum släpper Saadia Hussain fram en barnsligt konstnärlig urkraft för att sätta färg på Odenplans arbetsplats. Foto: Andreas Enbuske

Saadia ser konsten som en mötesplats

För Saadia Hussain är konst ett verktyg för social förändring. Med hjälp av väggmålningen på Odenplan vill hon skapa möten mellan människor.

  • Publicerad 10:35, 17 maj 2013

Vi står vid den stora, färgglada målningen som täcker delar av byggplanket på Odenplan. Konstnären Saadia Hussain pekar på en av linjerna i målningen och berättar hur hon och barnen ritade punkter och hur punkterna blev till linjer som gick ut på promenad och färdades upp och ner längs med planket.
Saadia är konstnärlig ledare för den ideella organisationen Förorten i centrum, kollektiv muralkonst för social förändring och det är hon som har lett barnen i skapandet av det kollektiva konstverket. Den som går lite närmare kan se att det här och var är klistermärken och pärlplattor integrerade i målningen.
– Jag vill ta vara på det uttryck som redan finns närvarande i deras liv, säger Saadia.
I onsdags började de arbeta med ytterligare en väggmålning som ska pryda byggplanket vid Odenplan. Den här gången är det sjundeklassare från Vasa real och Rinkebyskolan som får gå loss med penslar, pennor och färg.
– Ju äldre barnen är, desto mer duktighetstankar och färdiga uppfattningar om vad som är fult och fint har de. Det vill jag hjälpa dem att släppa, säger hon.

Bygger relationer
Syftet med målningarna är inte främst att smycka en annars väldigt intetsägande vägg. För Saadia handlar det om att bygga relationer mellan barnen och att skapa nya möten. Förhoppningen är kanske inte att de ska bli bästisar, men att de i alla fall ska bli medvetna om varandra.
– Vi vill skapa tydliga möten mellan grupper som saknar naturliga mötesplatser och anledningar att mötas.
Saadia kom till Sverige från Pakistan när hon var sju år gammal. Att ha ett utseende som sticker ut och som väcker frågor om hennes bakgrund har haft stor inverkan på hennes konstnärskap. Framför allt har det gjort henne intresserad av hur vi ser på varandra.
– Som liten trodde jag att om jag får ihop allt det man ska ha för att vara svensk så slutar folk att fråga, men mina färger bleks inte ur, säger hon och fortsätter:
– Jag har bott här i 30 år och jag har sett segregationen öka, det är skrämmande hur vi aktivt drar oss längre och längre bort ifrån varandra. Det gör att föreställningarna förstärks och hur vi ser på varandra bli ännu viktigare.
Saadia är ivrig att åstadkomma en förändring, i arbetet med barnen och ungdomarna och med sin konst. Och hon tycker att hon gör skillnad, även om det är en lång väg kvar.
 – Jag vill se förändringar som påverkar i vilken riktning det här samhället rör sig och det är mycket kvar.

Fri och rörlig konstnär
Att hon ville bli konstnär har hon vetat länge. Som liten fick hon ofta beröm för att hon ritade och målade fint. Att vara yngst bland fem syskon gjorde också att hon hade lite friare tyglar.
– Jag har länge haft en idé om att vara fri och rörlig. Och jag är glad att jag varit naiv, att jag tänkt att jag ska göra det som jag trivs bäst med och som jag är bra på.
Sedan dess har konstutbildningarna avlöst varandra: Medborgarskolans konstskola, Nyckelviksskolan, Konstfack och National college of Arts i Lahore i Pakistan.

Släppte det annorlunda
Känslan av att vara annorlunda har alltid funnits där, oavsett var hon befunnit sig någonstans. När hon kom till Pakistan hade studenterna fått höra att det skulle komma en svensk – när de fick träffa Saadia som inte alls var blond och blåögd blev de besvikna.
– Efter det bestämde jag mig för att släppa det här med att försöka passa in utifrån min nationalitet, även om det såklart alltid kommer att vara en del av mig, säger hon och fortsätter:
– Jag utmanar alla föreställningar genom att vara muslim, kvinna och konstnär, jag är komplex, det gillar jag.

Fakta

Väggmålare

Namn: Saadia Hussain.
Ålder: 39 år.
Familj: Två barn.
Gör: Konstnärlig ledare för Förorten 
i centrum, konstnär.
Aktuell med: 15 maj satte arbetet i gång med en andra väggmålning på Odenplans byggplank, Saadia är konstnärlig ledare.

3 x bra konst i Vasastan

Stadsbibliotekets arkitektur, hela byggnaden 
är verkligen ett konstverk!
Utställningen nere på plattformen på Odenplans tunnelbanestation, det är varierat, utställningen byts ut hela tiden, och det är alltid lite edgy. Jag och mina barn stannar alltid till och tittar.
Vårt plank på Odenplan såklart! Det är ett viktigt verk.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Koppelåkning skapar förseningar i t-bana

Nyheter "Det är fruktansvärt livsfarligt" Både gröna och blåa linjen har drabbats av förseningar och inställda avgångar under tisdagskvällen. Orsaken är bland annat att människor ägnat sig åt att åka mellan vagnarna.tisdag 20/2 19:18

”Vem då, Bergman? Vadå, Dramaten? Vad fan är kultur?”

Nyheter Hon är redan en av landets mest omtalade dramatiker. I år är det 100-årsjubileum för Ingmar Bergman, och hon tar sig an ”Persona”. Vi tog ett snack med Östermalmsbon Dimen Abdulla om vägen hit.tisdag 20/2 18:30