Christian Ottosson (C), miljökommunalråd, Lars-Göran Sander (C), kommunfullmäktigerepresentant, presenterade förslaget före sommaren.

C svarar villaägarna: Bussgatan blir tyst och utsläppsfri

Redan idag saknas plats för både blåljustrafik och gång/cykel/ridning längs Gömmarens brandgata. En breddning skulle innebära både en väg för elbuss och blåljus, samt en väg för gång/cykel/ridning, skriver Centerpartiet Huddinge i ett debattsvar.

  • Publicerad 17:51, 19 sep 2018

Det här är en debattartikel/insändare på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

Fullersta fastighetsägarförening kritiserar Centerpartiets förslag om att bredda nuvarande väg genom Gömmarens naturreservat med en tyst elbusslinje.

Vi vill ge föreningen rätt i en sak. Belastningen på Åvägen i Fullersta är stor och vägen byggdes inte för dragens trafikmängder. Istället för att endast då och då lägga ny vägbeläggning behöver vi därför också göra kollektivtrafiken mer attraktiv.

Vi vill använda ny teknik samtidigt som vi förenklar och förkortar resan mellan Huddinge station och Kungens kurva. Antal turer ska utformas efter behovet och ett stopp ska också ske i naturreservatet för de som enkelt vill komma ut i naturen och här njuta av tystnaden och den friska luften. Vi vill även grusa dagens stig från brandvägen till Gömmaren så att fler ska kunna njuta av den otroliga naturen. Då blir det lättare för alla i familjen att cykla och såväl barnvagnar som rullstolar kommer fram.

Minimalt med reservat försvinner

Föreningen skriver att elbusslinjen förstör miljön. I själva verket finns där redan en väg, som vi föreslår ska breddas. Breddningen motsvarar endast 0,3 promille av kommunens totala reservatsyta. Vi vill också understryka att, enligt en färsk undersökning, hela 86 procent av invånarna är beredda att ändra sitt sätt att leva för att bidra till att förbättra miljön.

Föreningen skriver att elbusslinjen skulle hindra blåljustrafik. Men redan idag saknas plats för både blåljustrafik och gång/cykel/ridning. En breddning skulle innebära både en väg för elbuss och blåljus, samt en väg för gång/cykel/ridning.

Föreningen tror att elbusslinjen skulle minska handeln i Huddinge centrum. Konkurrensen från andra centrum finns dock redan idag och ställer krav på utveckling av vårt i grunden charmiga centrum i Huddinge.

Binder ihop stadskärnor

Centerpartiet går gärna före och bemöter den kritik som våra förslag får. Med elbusslinjen blir det enkelt att göra rätt: samtidigt som fler kan komma ut i naturen binder vi ihop två stadskärnor med en utsläppsfri och tyst elbusslinje.

Kommunen är bäst i landet på naturvård. Nu ser vi fram emot en fortsatt dialog med föreningen och andra om hur förslaget kan förbättras så att vi blir bättre på utsläppsfria och smidiga transporter.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.