Flyttexpert. Paulina Draganja. Foto: Ulf Huett

Ny bok ska göra din flytt lättare

Förra året flyttades det nästan 1,5 miljoner gånger inom Sverige. Detta fick Kungsholmsbon Paulina Draganja att skriva en bok om hur man bäst planerar, rensar och organiserar vid en flytt.

  • Publicerad 10:51, 25 okt 2019

Paulina Draganja är sedan tidigare förvaringsexpert, men har nu skrivit en bok om hur man kan underlätta en jobbig flyttprocess. I boken Flytta smart – Planera, rensa & organisera har hon samlat tips och tricks på hur man kan ta sig igenom flytten utan inslag av kaos.

Hur kom boken till?

– Att flytta är en stor förändring i ens liv, men också ångestfyllt för många. Men det fanns ingen bok på ämnet. Därför har jag samlat pepp och mängder av vägledning som organiseringsguider och checklistor. Genom intervjuer med personer, flyttfirmor, tips från läsare och egna erfarenheter från att själv ha flyttat 19 gånger har jag samlat kunskap om hur man flyttar smart.

Vilka erfarenheter tar du med dig från 19 flyttar?

– Jag kan konstatera att om man har god framförhållning kan man fatta kloka beslut som är anpassade till ens egen livssituation. Ju äldre man blir, desto fler saker tenderar man att samla på sig, vilka kan vara jobbiga att flytta själv. Då kanske man bör överväga att hyra en flyttfirma eller ett förråd för att livet ska gå ihop, och då får man se det som en investering.

Vilka är de vanligaste misstagen folk gör vid flytt?

– Att de inte funderar på vad de behöver i sitt nya hem och att man gör sig av med det gamla. Om man organiserar och planerar flytten och rensar ut det man inte längre behöver kan man spara en massa energi. Det är alltid mer att göra vid en flytt än vad man tror, och genom en bra planering slipper man ha panik på flyttdagen över att man inte har hunnit allt.

Flyttexpertens fem tips på en smidigare flytt:

✓ Börja rensa i tid. Gärna så fort du vet att du ska flytta.

✓ Skriv ner allt du behöver göra och planera i en kalender.

✓ Gör saker i rätt ordning.

✓ Märk upp lådor väl med vilket rum de ska till och vad som är i dem för att hitta snabbare.

✓ Att packa upp är en sista möjlighet att rensa det du behöver. Allt som du packar upp ska kvala in i den nya bostaden.