PLANERAS. Mälarhöjden och Bredäng ska byggas ihop med nya området Mälaräng.

Så ska Stockholm byggas ihop till EN stad

Staden satsar för att minska klyftorna mellan rika och fattiga stadsdelar. Tio områden pekas ut där särskilda insatser ska ske.

  • Publicerad 06:57, 21 nov 2017

Den styrande majoriteten vill länka samma välbärgade stadsdelar med områden som har lägre status sämre socioekonomiska förutsättningar. Detta ska ske med genom att man bygger nya hus, nya mötesplatser och möjligheter att lätt röra sig mellan olika områden.

– Vi ska använda marken på ett smartare sätt. På sikt är det här oerhört positivt för hela Stockholm, säger stadens finansborgarråd Karin Wanngård (S).

Förutom bostäder är det nya skolor, förskolor och idrottsytor som ska skapas för att minska klyftorna mellan olika områden. Sådant som det idag råder brist på ska det satsas extra mycket på.

– I vissa områden är det till exempel oerhört svårt att få tag på en stor lägenhet. Då är det de som ska prioriteras. Vi eftersträvar en mycket god dialog med de boende och vad det är som efterfrågas, säger Karin Wanngård.

Till en början är det tre av de tio områdena som ska få ökad prioritet.

✔ Fagersjö-Farsta (med projektet Magelungsstråket)

✔ Bredäng-Mälarhöjden (med projektet Mälaräng)

✔ Tensta-Rinkeby-Spånga (med projektet Järvadalen)

Anledningen till att dessa områden prioriteras är att det är byggprojekt som är långt gångna i områdena och gör att arbetet kan påbörjas i närtid. Stadens vision är "Ett Stockholm för alla år 2040" (Tidigare var det ”Ett Stockholm i världsklass år 2030”) och enligt Wanngård finns det inte något glapp mellan vision och verklighet.

– Alla beslut som fattas görs med visionen i bakhuvudet. I det här fallet tar vi tydliga beslut som kommer realiseras i framtiden. Problemet med vissa stadsdelar idag är att de är som egna satelliter. Jag är övertygad om att vi kommer lyckas bygga ihop de här områdena, skapa bättre rörelsemönster och göra så att människor träffar varandra.

Enligt henne betyder det mycket att staden nu pekar ut tio områden där man ska satsa extra på att bryta segregationen.

– Vi vet rent historiskt att det fungerar när kommunen tydligt kommunicerar vad vi tycker byggbolagen bör satsa på. Vi ger dem nu en extremt tydlig signal: "Kom och bygg här, det är de här områdena vi prioriterar"! Lyckas vi med att minska klyftorna ger det extrema samhällsvinster till HELA Stockholm, avslutar Karin Wanngård.

Fakta: 10 områden som ska byggas ihop

Fagersjö-Farsta (med projektet Magelungsstråket) EXTRA PRIORITET

Bredäng-Mälarhöjden (med projektet Mälaräng) EXTRA PRIORITET

Tensta-Rinkeby-Spånga (med projektet Järvadalen) EXTRA PRIORITET

Hagsätra-Älvsjö (med projektet Hagsätrastråket)

Bandhagen-Högdalen-Rågsved (med projektet Rågsvedsvägen)

Kista-Husby-Akalla (med projektet Hanstastråket)

Skärholmen-Vårberg (med projektet Samband Skärholmen)

Östberga-Årsta (med projektet Östbergastråket)

Hässelby Gård-Vinsta-Vällingby(med projektet Samband Johannelund)

Älvsjö-Solberga-Telefonplan (med projektet Samband Solberga)

Det är stadsbyggnads- och exploateringskontoret som har tagit fram de områden där det, rent geografiskt, är ett kort avstånd mellan olika bostadsområden samtidigt som det socialt och ekonomiskt är betydligt större.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.