DEBATT Att höja trängselskatten är ett svek mot företagare och låginkomsttagare

Låt vanligt folk få ta sig till och från sina jobb och straffa inte de med lägst inkomster, skriver Ingebrikt Sjövik, ordförande Gärdesmoderaterna.

  • Publicerad 13:46, 10 dec 2019

Det här är en debattartikel/insändare på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

Från och med första januari kommer trängselavgiften i Stockholm att höjas kraftigt, igen. Det rödgröna beslutet slår hårt mot de med lägst inkomster.

En månad kvar – så höjs trängselskatten

2006 genomfördes en folkomröstning om införandet av biltullar. En tydlig majoritet röstade då nej, trots detta infördes trängselskatten. 2016 höjdes avgifterna och dessutom utökades trängselavgiften till att även inbegripa Essingeleden. Detta hade till följd att den som skulle ta sig från Uppsala till Södertälje också skulle behöva betala trängselavgift, trots att man inte körde in i Stockholm.

Nu ska avgifterna återigen höjas, dessutom ska de tas ut en längre tid på dygnet och även inbegripa dagar och veckor där man tidigare inte har tagit ut en avgift. Detta är självklart fel och slår hårt mot hårt arbetande människor. Den totala höjningen för en person som behöver ta sig till och från jobbet kommer under 2020 vara 23.000kr per år. En person som maxar trängselavgiften kommer få betala 34.000kr. 

Avgiften slår mot företagare och vanliga människor. Att betala en hel månadslön bara för att ta sig till och från sitt jobb är hårresande. Att man dessutom höjt och nu höjer fordonsskatten igen, höjer bränsleskatten och dessutom har höjt och förlängt parkeringsavgifterna i Stockholm gör inte saken lättare. Regeringens budskap är tydligt, bil är något som endast rika människor ska få åtnjuta. Att hantverkare och andra arbetande människor behöver sitt fordon i tjänsten är ingenting man tar hänsyn till.

Regeringen måste tänka om. Beslutet hämmar Stockholms företagsamhet. Minska trängselskatten, korta tiderna så föräldrar kan hämta och lämna utan att behöva betala 135kr om dagen. Låt vanligt folk få ta sig till och från sina jobb och straffa inte de med lägst inkomster.

Ingebrikt Sjövik, ordförande Gärdesmoderaterna samt ersättare i stadsbyggnadsnämnden

Ingebrikt Sjövik, ordförande Gärdesmoderaterna, vill att regeringen tänker om kring trängselskatten. Foto: Pressbild