Tomas Eriksson (MP) gruppledare Region Stockholm och kollektivtrafikregionråd Foto: Sacharias Källdén/Pressbild

DEBATT: Gratis kollektivtrafik är inte svaret – därför höjer vi priset på SL-kortet

För att finansiera den fortsatta utbyggnaden skjuter vi till mer skattepengar till kollektivtrafiken, samtidigt som vi höjer priset för månadskortet med 40 kronor nästa år. Det är ett tufft beslut för oss i Miljöpartiet att höja taxan, men alternativet är sämre, skriver Tomas Eriksson (MP) gruppledare Region Stockholm och kollektivtrafikregionråd i en replik till Vänsterpartiet.

  • Publicerad 09:53, 21 okt 2019

Det här är en debattartikel/insändare på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

Klimatfrågan har aldrig varit hetare, tiden aldrig så knapp. I världen slås värmerekord efter värmerekord samtidigt som miljontals unga skolstrejkar för sin framtid. Förväntningarna
på oss politiker att göra vad som krävs har aldrig varit större. Klimatfrågan är global, åtgärderna som krävs ofta lokala. Den största utmaningen för oss politiker i Stockholmsregionen är att minska utsläppen från fossilbilismen. Här har vi och Vänsterpartiet samma syn. 

Nu höjs priset på SL-kortet igen

Vänsterpartiets lösning på problemet är i retoriken gratis kollektivtrafik, men i praktiken har de inte pengar för det i sin egen budget. Tvärtom har de tidigare höjt priset i sina egna budgetar. Det är inte att som politiker göra vad som krävs i klimatfrågan. För Miljöpartiet
är ett attraktivt pris viktigt samtidigt som vi måste måste bygga ut kollektivtrafiken i vårt blixtsnabbt växande region. 

DEBATT: "Därför är det fel att höja SL-kortet – inför avgiftsfri kollektivtrafik istället"

Ofinansierade löften om gratis kollektivtrafik är en klen tröst för de som idag inte har nära till en hållplats, nära till en station eller en kollektivtrafik som gör att deras liv går ihop utan bil. Ska vi klara klimatmålen måste fler få nära till en hållplats, en station
och livet att gå ihop utan bil. Och det kostar mycket pengar. Därför är inte gratis kollektivtrafik svaret på klimatutmaningen i vår region.

I en tuff tid är det viktigaste för oss i Miljöpartiet att vi säkrar fortsatt utbyggnad av kollektivtrafiken när vi presenterade den blågröna budgeten. Det handlar
om att vi säkrat: 

✓ Utbyggnaden av tunnelbanan

✓ Dubbelspårsutbyggnad på Roslagsbanan

✓ Förlängningen av Tvärbanan till Helenelund

✓ Nya tunnelbanetåg

✓ En historiskt stor satsning på ökad busstrafik

Vi har också de senaste veckorna slutit avtal som innebär att vi tidigarelägger utbyggnad av:

✓ Spårväg Syd

✓ Tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö 

✓ Förlängning av Roslagsbanan till City. 

Den största utmaningen för busstrafiken är biltrafiken. Den skapar trängsel som gör att bussresenärerna fastnar i bussar parkerade i bilköer. Därför tillför vi pengar för att växla upp arbetet för att se till att bussarna kommer fortare fram. Fler busskörfält, mer grönt
ljus i busstrafiken och att busstrafiken prioriteras före bilen är vägen framåt. 

För att finansiera den fortsatta utbyggnaden skjuter vi till mer skattepengar till kollektivtrafiken, samtidigt som vi höjer priset för månadskortet med 40 kronor nästa år. Det är ett tufft beslut för oss i Miljöpartiet att höja taxan, men alternativet är sämre. Det
hade varit att dra i nödbromsen på kollektivtrafiksutbyggnaden eller tvingat oss att skära i busstrafiken. Det hade varit att lägga krokben för klimatarbetet i vår region. Det var
aldrig ett alternativ för oss.

Tomas Eriksson (MP) gruppledare Region Stockholm och kollektivtrafikregionråd