HINDER. Elscootrar, eller elsparkcyklar, i Stockholm är stora hinder för synskadade skriver debattören Maria Hölerman Foto: Christoffer Röstlund Jonsson/Privat

DEBATT: "Jag skadar mig på alla skräpande elscootrar"

I Malmö kan polis och parkeringsvakter forsla bort elscootrar som stör framkomligheten. Om Stockholm ska vara en stad för alla invånare är detta en bra början även här, skriver Maria Hölerman, synskadad liberal debattör angående elscootrarna i Stockholm.

  • Publicerad 14:29, 20 mar 2019

Det här är en debattartikel/insändare på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

2 000 elscootrar parkeras redan idag slumpmässigt över hela Stockholm. Mitt på trottoarerna och överallt på gågatorna. Jag är synskadad, inte blind, och rör mig i centrala stan flera dagar i veckan. Hittills har jag ramlat handlöst över elscootrarna vid två tillfällen och snubblat otaliga gånger.

Fritt fram för ännu fler elscootrar i Stockholm

Nu vill Stockholms stad låta ytterligare sex-åtta entreprenörer ställa ut hinder. För givetvis är det ett hinder. Användarna av dem har ju, när de är klara, inget intresse av att parkera dem i cykelställ. De släpper dem där de står.

Jag vet att jag inte är ensam. Förra veckan lyfte Synskadades Riksförbund frågan. Och i en intervju i lokaltidningen Stockholm direkt 18/3 med rubriken ”Fritt fram för ännu fler elscootrar i Stockholm” svarar trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) att ”det är många som retar sig på att de står i gång- och cykelbanor, men det är ingenting vi är förvånade över. Jag tror att det här kommer att sätta sig.”

Elscootrar skrotas efter bara någon månad

Synskadade som slår sig, äldre och rörelsehindrade som tvingas ut i cykelbanor och på vägarna för att komma runt elscootrarna- och ansvarigt trafikborgarråd säger att vi ”retar” oss. Jag retar mig inte. Jag skadar mig och jag börjar dra mig för att gå ut. 10 000-15 000 scootrar till att ramla över?

Jag skickade in ett klagomål till trafikkontoret efter senaste snubblingen där jag beskrev ovanstående och fick till svar att trafikkontoret tackade för min synpunkt och att: ”Trafikkontoret är medvetna om de eldrivna sparkcyklarna som placerats ut i staden.”  Vidare att: ”En elsparkcykel klassas som cykel vilket innebär att skyltning och regler kring parkering för cykel även gäller dessa eldrivna fordon.” Ett så kallat ”dra åt helvete-svar” på byråkratiska. En fråga: Till vem ska jag, och alla andra som retar oss” på sår, blåmärken och kanske värre skador efter närkontakt med elscootrar vända oss?

Och ett påpekande: Vi som går, och alla som använder rullstolar eller rullatorer i innerstaden påverkar miljön minst av alla invånare i Stockholm. Vi kräver inte ens batterier för att ta oss fram. Om vi får lov att komma ut och fram. I Malmö kan polis och parkeringsvakter forsla bort elscootrar som stör framkomligheten. Om Stockholm ska vara en stad för alla invånare är detta en bra början även här.

Maria Hölerman, synskadad liberal debattör