Hållplatser dras in på Buss 173 och Buss 172 som går genom hela söderort. Från Norsborg och Skärholmen till Skarpnäck. Vi snackade med folk om vad de tycker om att bli av med flera hållplatser för att spara 5 minuter på en resväg. Foto: Sacharias Källdén

DEBATT: Låt inte SL skära ner på busstrafiken utan politiska beslut

20 november offentliggjordes SL:s tidtabell för 2020, ett busslotteri med vinnare och förlorare. Varje år kan SL dra in busstrafik med kort varsel, utan beslut från våra valda politiker. Socialdemokraterna vill till skillnad från Moderaterna skrota den ordningen, skriver representanter från partiet över hela länet.

  • Publicerad 13:58, 27 nov 2019

Det här är en debattartikel/insändare på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

Socialdemokraterna vill att busstrafiken ska vara snabb, pålitlig och attraktiv, då kan ibland busslinjer behöva ändras, utökas eller minskas. Däremot är vi starkt kritiska till att SL varje år gör nedskärningar av både turer och linjer utan att varken politiker, medborgare eller företag ges chans att tycka till.

Lista: Här är SL:s alla nya bussförändringar

Kommunerna får tycka till men det är som att prata med telefonsvarare, omöjligt att veta om någon i andra änden lyssnar. Plötsligt står besvikna medborgare och konstaterar att busslinjen man räknade med slutar gå. Vi vill i stället ha en långsiktig busstrafik att lita på och att förändringar ska förvarnas i tid. Ett beslut ska godkännas av ansvariga politiker.

Vi anser att Region Stockholm tillsammans med kommunerna bör göra linjer med lågt resande mer populära i stället för att dra ner. Nu kräver vi en bättre process för att besluta om trafikförändringar. Här är våra förslag:

1. Linjer med lågt resande bör i första hand räddas med satsningar från kommunen och Region Stockholm för ökat resande på linjen.

2. Tänk långsiktigt, nya eller förändrade linjer ska ligga fast i minst 3-5 år.

3. SL ska föreslå förändringar, men dessa ska sedan godkännas av de valda politikerna i Trafiknämnden i Region Stockholm.

Jens Sjöström (S), oppositionsråd, trafiknämnden, Region Stockholm

Agneta Lundahl Dahlström (S), kommunalråd i opposition, Täby

Ann-Christine Furustrand (S), kommunalråd i opposition, Österåker

Arne Närström (S) oppositionsråd, Salem

Arne Öberg (S) oppositionsråd, Solna

Boel Godner (S) kommunstyrelsens ordförande, Södertälje

Camilla Janson (S) oppositionsråd, Upplands-Bro

Carl Kangas (S) kommunalråd i opposition, Värmdö

Daniel Larsson (S) gruppledare Socialdemokraterna, Lidingö

Jaana Tilles (S), oppositionsråd, Vallentuna

Jan Valeskog (S) oppositionsborgarråd, Stockholms stad

Janne Boman (S), kommunalråd i opposition, Täby

Joakim Jonsson (S), oppositionsråd, Sollentuna

Mathias Bohman (S), oppositionsråd, Upplands Väsby

Meeri Wasberg (S) kommunstyrelsens ordförande, Haninge

Patrik Isestad (S), kommunalråd i opposition, Nynäshamn

Peter Schilling (S) kommunstyrelsens ordförande, Sundbyberg

Sara Helge Vikmång (S), kommunalråd i opposition, Huddinge

Sven-Inge Nylund (S), oppositionspolitiker, kommunstyrelsen, Upplands Bro

Ulrika Falk (S), kommunalråd i opposition, Norrtälje

Eva Ullberg (S), kommunalråd i opposition i Järfälla