Utbildning. Prislappen för ordningsvaktsutbildningen har höjts, vilket får kritik från Moderaternas Emma Feldman och Kristoffer Tamsons. Arkivbild. Foto: Sacharias Källdén

DEBATT. M: Stora risker med dyrare utbildning för ordningsvakter

Kostnaden för utbildningen för ordningsvakter chockhöjs, något som riskerar att slå hårt mot både Järfälla och SL. Det skriver Emma Feldman (M), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla och Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd.

  • Publicerad 11:12, 13 feb 2020

Det här är en debattartikel/insändare på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

Varje dygn förebygger ordningsvakter slagsmål, övergrepp och våldsamma situationer som uppstår i Järfälla kommun. Kåren har kommit att bli ett så vanligt inslag i vardagen att det är svårt att föreställa sig våra pendeltåg eller stationsområden utan dem.

Vi Moderater beklagar utvecklingen där polisen har blivit mindre synlig – men när den nu har det måste vi stå upp för den yrkesgrupp som fyllt polisens tomrum. Nu krävs att vi står upp för ordningsvakterna mot regeringens tafatthet och mot chockhöjningen av kostnaden för ordningsvaktsutbildningen.

"Chockhöjning"

Regeringen har under alltför lång tid inte satsat tillräckligt på polisen. Resultatet har nu blivit att polisen ser sig nödgade till en chockhöjning av kostnaden för utbildningen. För att utbilda sig till ordningsvakt kommer kostnaden att öka med 180 procent och den obligatoriska fortbildningen med 370 procent.

Det är inga småsummor det handlar om och beslutet går inte obemärkt förbi i kommuner som Järfälla, som är beroende av ordningsvakter i spåren av regeringens nedmontering av polisen.

I delar av branschen där ordningsvakter själva står för kostnaden uppmanas nu till strejk och avhopp. Det kan få stora konsekvenser för tryggheten i Järfällas krogmiljö. Samtidigt höjs ett varningens finger för var kostnaden kan landa i längden. Höjningen riskerar i längden att slå mot vaktbolag, Järfälla kommun och mot beställare som SL som har egna ordningsvakter i anslutning till pendeltågen.

Vår farhåga är att höjningen i längden riskerar att addera miljontals kronor i extra kostnader för exempelvis SL och Järfälla för att ha ordningsvakter samtidigt som man slår undan benen för vårt lokala trygghetsarbete.

Brist på vakter

Det råder brist på ordningsvakter och efterfrågan på ordningsvakter har därmed ökat drastiskt under senare år. Detta ska ses i spåren av en tilltagande poliskris där ordningsvakterna tvingats ta över en stor del av arbetet som tidigare har hanterats av polisen. SL, men också kommuner som Järfälla har valt att möta utvecklingen genom att själva ta ansvar och anställa ordningsvakter.

Bara inom SL lades i fjol upp emot 300 miljoner kronor på trygghetssatsningar, varav hälften till ordningsvakter. I Järfälla kommun lades 8,5 miljoner kronor på kommunala och lokala trygghetsåtgärder så som väktare och trygghetsvärdar. Detta är pengar som istället hade kunnat gå till fler avgångar för pendeltågen och utbyggd kollektivtrafik i Järfälla eller pengar som för kommunens del hade kunnat ge fler lärare och mer stöd till de äldre.

Boven i dramat är regeringens bristande krisinsikt. Alltmedan regeringen har dröjt med svar om ordningsvakternas framtid och tillräckliga resurser till polisen har verkligheten sprungit ikapp och förbi det föråldrade regelverk som regeringen ansvarar för.

Riskerar att slå mot kommuner

Krav på polisen att utbildningsverksamheten ska få in mer intäkter leder nu till en chockhöjd utbildningskostnad. Görs ingenting riskerar det att slå mot ordningsvakterna och i längden mot SL och kommuner som Järfälla.

Kostnaden för regeringens tafatthet ska inte tvingas landa på skattebetalarna och resenärerna, än mindre ska den landa på ordningsvakterna själva.

Ordningsvakterna förtjänar vår uppskattning och respekt. De förtjänar också en utbildning värdig det ansvar som de tar för vår trygghet. Ordningsvakterna behöver mer utbildning - inte dyrare utbildning.

Emma Feldman (M), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla och Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL. Foto: Mikael Andersson/Linda Gren

Stockholm Direkt