Miljö- och Kollektivtrafikregionråd Tomas Eriksson (MP) Foto: Pressbild

DEBATT: "Nu går SL:s bussar äntligen snabbare"

Det är en framgång att snitthastigheten ökar på bussarna i länet. Det är ingen stor ökning, men det är ett trendbrott och resultatet av åtgärder som genomförts, men i stan också av att biltrafiken minskat, skriver Tomas Eriksson (MP) Miljö- och Kollektivtrafikregionråd med ansvar för framkomligheten i kollektivtrafiken

  • Publicerad 11:39, 23 maj 2019

Det här är en debattartikel/insändare på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

Nya siffror visar att bussarna i länet rullar fortare. När det gäller blåbussana i stan handlar de om en fartökning på sju åtta procent. Det här är glädjande, särskilt med tanke på att vi år efter år kunnat se hur trängseln gjort att bussarnas snittfart sjunkit
och sjunkit. Men jag är verkligen inte nöjd. Tvärtom.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Jag vet hur det är att sitta i en buss parkerad i bilkö och ha bråttom till jobbet, till ett möte eller till hämtning av barn på förskola. För att fler ska få vardagen att funka och livet att gå ihop utan bil ökar vi nu takten i arbetet för att bussarna ska få bättre fart. Det är mitt viktigaste uppdrag som regionråd med ansvar för framkomligheten.

För det ska vara enkelt att ta bussen. Du ska kunna lita på att den kommer fram i tid. Det är en utmaning i en snabbt växande region, men det handlar om att vi ska prioritera bussresenärerna högre. Vi vet vad som måste göras, men vi måste göra det tillsammans med kommuner, bussoperatörer och regeringen.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Det är en framgång att snitthastigheten ökar på bussarna i länet. Det är ingen stor ökning, men det är ett trendbrott och resultatet av åtgärder som genomförts, men i stan också av att biltrafiken minskat. Bara en sån sak som att man sett till att vissa blåbussar
fått mer grönt ljus i trafiken har gjort att de står 25 procent mindre still.

Flera åtgärder

Det finns inte en lösning utan flera och vi behöver genomföra. Det handlar om att genomföra åtgärd efter åtgärd för att få den busstrafik en modern och hållbar region behöver. Det handlar om:

Fler busskörfält. Vi måste prioritera bussarna högre i trafiken. Därför måste
busskörfälten bli fler så bussresenärerna inte blir stående i bussar parkerade i bilköer.

Påstigning genom alla dörrar. Då kommer resenärerna fortare på och bussen snabbare i väg. Här pågår en utredning för att se var vi kan börja införa det på stombusslinjerna.

Mer grönt ljus för bussarna. Genom att trimma signalsystemet ska bussarna prioriteras
högre. Då blir väntan vid rödljus kortare.

Kamera i bussen som fotar felparkerare. Bilar som kör i bussfil eller är felparkerade är ett stort problem för att bussar ska komma fram. Här vill den blågröna koalitionen att regeringen ser till att lagstiftning gör det möjligt att fota felparkerare från bussen så att de kan bötfällas

Tomas Eriksson (MP) Miljö- och Kollektivtrafikregionråd med ansvar för framkomligheten i kollektivtrafiken