Vincent Tallec vill klä SOFO som den franska arbetarrörelsen. Foto: Christoffer Röstlund Jonsson

INSÄNDARE. "Att lajva arbetarklass för att sälja dyra plagg är ett hån"

"Det är sådant här som ger allas vårt älskade Södermalm dåligt rykte", skriver Fabian F.

  • Publicerad 15:07, 14 feb 2020

Det här är en debattartikel/insändare på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

Jag blev provocerad när jag läste artikeln om Vincent Tallecs butik för franska arbetskläder, som han driver tillsammans med Søder Reklambyrå. Jag älskar kläderna i sig, har själv ägt och älskat ett flertal blå, franska fabriksjackor, och tycker att det är toppen med en butik för sånt.

Vad som upprör mig är inte kläderna, utan butikens koncept, i vilket bland annat ingår att ”stängt”-skylten ersatts av en ”on strike”-skylt. Detta exotifierande – rentav fetischerande – av arbetarklassen är ett skämt (och ett dåligt, löjligt och elakt sådant). Att lajva arbetarklass för att sälja dyra plagg till hipsters och kalla det att vara på ”strejk” när butiken är stängd är ett hån mot alla de män och kvinnor som under decennier och århundraden kämpat – i somliga fall gett sina liv – för rimliga, humana arbetsförhållanden, och som gör det än idag (i skrivande stund har till exempel pensionsreformsstrejken i Frankrike pågått i över ett år – den längsta strejken i fransk historia). 

Jätteroligt med en butik för gamla franska kläder, men snälla sluta upp med att använda arbetarrörelsen och de arbetande klassernas tämligen tunga historia som marknadsföring. Det är sådant här som ger allas vårt älskade Södermalm dåligt rykte.

Ny butik för franska arbetarkläder på Södermalm