Stefan Bruhn och Kollektivtrafikanternas riksförbund vill ha nolltaxa i kollektivtrafiken. Foto: Kollektivtrafikanternas riksförbund

Kollektivtrafikanternas riksförbund: Inför nolltaxa i SL-trafiken nu!

Ingen ska behöva sitta hemma, eller tvingas planka, av ekonomiska skäl, skriver Stefan Bruhn, ordförande för Kollektivtrafikanternas riksförbund.

  • Publicerad 23:09, 4 jan 2019

Det här är en debattartikel/insändare på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

Tänk Dig en solidariskt finansierad kollektivtrafik som är tillgänglig för alla. Tänk Dig att slippa biljetter, spärrar och kontrollanter. Tänk Dig fattigpensionärer som har råd att åka när de vill, skolungdomar som slipper planka på fritiden och turister som faktiskt förstår hur det går till att åka med SL. Detta är vår vision för kollektivtrafiken.

Men i verkligheten är priset för en månadsbiljett nu uppe i 890 kr. Många är så missnöjda med SLs priser och dåliga service att de väljer bilen istället, trots alla köer på våra vägar. På grund av massbilismen blir luften vi andas allt sämre och klimatförändringarna allt tydligare. Samhällskostnaderna för detta misslyckande är enorma och växer varje dag. Därför måste vi våga tänka om nu!

Bäst för resenärerna

Nolltaxa i kollektivtrafiken är den bästa lösningen för både människor och miljö. Kostnaden per resenär kommer att minska eftersom vi kan göra oss av med hela det ekonomiska kontrollsystemet och istället satsa dessa pengar på en nödvändig utbyggnad. Samtidigt får vi bättre luftkvalitet och sänker våra klimatutsläpp. Vad många inte vet är att SL redan är 50% skattefinansierat, medan den andra halvan kommer från biljettförsäljning, reklam och uthyrning av lokaler. Vi är alltså redan halvvägs.

Ansvariga politiker har många frågor att besvara. Hur många miljarder kan vi spara på att slopa miljöförstörande förbifarter? Hur mäter vi det verkliga värdet av bättre luft och minskade utsläpp? Hur många människoliv kommer att räddas? Och vad innebär förbättringen av Stockholms varumärke i termer av inkomstbringande turism?

Finns redan i andra länder

Flera städer och länder har redan infört systemet, senast Luxemburg. Med tanke på miljön och klimatet är det bråttom, men det allra viktigaste för oss är att ingen ska behöva sitta hemma, eller tvingas planka, av ekonomiska skäl. En offensiv politik som skapar mer jämlikhet och bättre miljö är precis vad vi stockholmare – och resten av världen – behöver idag.