Kontanstopp. Kafé- och bagerikedjan Bröd och Salt nekade Viola att handla med kontanter. Foto: Mostphotos

"Varför får jag inte handla med kontanter, Bröd och Salt?"

"Jag blev förbannad, ilsken och upprörd", skriver Vasastadsbon Viola efter att ha blivit nekad att köpa en kanelbulle för 33 kronor i kontanter på nyöppnade Bröd och Salt på Sankt Eriksplan.

  • Publicerad 13:09, 20 mar 2019

Det här är en debattartikel/insändare på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

"När jag skulle handla en kanelbulle på nyöppnade Bröd och Salt häromdagen fick jag inte betala med kontanter. Det är skamligt och diskriminerande. Jag blev förbannad, ilsken och upprörd. Ska inte jag som arbetat och tjänat pengar hela livet få betala med mina egna pengar. Det gällde inte hundratals kronor utan en bulle på 33 kronor. Det har gått för långt när jag måste ha ett betalningskort som dessutom kostar mig en avgift varje år.

Pensionärer tar strid för kontanter

Vi gamla människor och pensionärer som inte har något betalningskort ska protestera tycker jag. Det här kontantfria har gått alldeles för långt. Varför tar Bröd och Salt inte emot kontanter? Det finns ingen lag på att man ska neka kunder att betala med det."

Viola, Vasastadsbo

***********************

Svar direkt från Bröd och Salt

Sara Mursu, driftschef på Bröd och Salt, skriver följande i ett mejl efter att ha läst Violas insändare:

"Hej, tack för dina kommentarer. Orsaken till att vi ej tar emot kontanter är helt enkelt för att vår personal ska känna sig trygga. Kontanthantering utgör en risk speciellt om man ibland jobbar själv i butiken."

Sara Mursu, Bröd och Salt