– Vi ville synas tillsammans med ett starkt, etablerat varumärke och idrottsklubb. Jag har under 15 år på nära håll sett hur AIK bland annat arbetar med integration, säger Pasha Sabouri, vd på Notar fastighetsmäklare. Foto: Olof Plym Forshell

Notar fick guld direkt

Avtalet är konfidentiellt men Pasha Sabouri, vd på Notar fastighetsmäklare, är ”helnöjd” med debutåret som huvudsponsor i AIK Fotboll. Hans råd till kollegor är: "Det är härligare att ge till idrotten än att betala för en annons”. Och till klubbstyrelser: ”Tänk utanför boxen”.

  • Publicerad 10:48, 14 mar 2019

Notar fastighetsmäklare gick 2018 in som huvudsamarbetspartner i AIK. Pasha Sabouri tillstår att beslutet föregicks av många diskussioner: ”Det handlade om att våga lämna gamla hjulspår.”

Facit blev ett SM-guld den 11 november. På Guldfågeln Arena av alla platser.

– Och många fina insatser av klubbens övriga lag, inte minst ungdomslagen, understryker Pasha Sabouri.

– Vi ville synas tillsammans med ett starkt, etablerat varumärke och idrottsklubb, fortsätter han. Jag har under 15 år på nära håll sett hur AIK bland annat arbetar med integration och är en klubb som står för många bra saker.

Vad det kostade att få logotypen på samtliga AIK-tröjor – från representationslag ner till yngsta flick- och pojklag – är inget Pasha Sabouri talar om. Han får inte. Han sticker dock inte under stol med att reklamvärdet var mer än tre gånger högre.

– AIK är en klubb som får exponering, så är det ju. Att räkna på värdet av investeringen är svårt, det handlar om sekunder och minuter som AIK syns i media.

– För oss på Notar har det varit härligt att komma närmare en stor förening som AIK, säger Pasha Sabouri. Foto: Olof Plym Forshell

Sök inte bara den självklara kopplingen mellan klubben och företag. Tänk utanför boxen, det tror jag kan funka.

Pasha Sabouri, vd på Notar fastighetsmäklare. Foto: Olof Plym Forshell

Utöver att synas i media väver han in annat. Som att många föräldrar fått en smutsig matchtröja i tvättkorgen och hur många gånger de därmed sett Notar-trycket mitt på bröstet.

– Vi växer som kedja och har visioner om att öppna fler kontor i Sverige.

Bland mervärden Sabouri ser är att hans personal och kunder fått en relation till AIK. Man har spelat matcher med AIK, ätit på Karlberg och haft diverse andra typer av träffar.

I en krönika i Sport & Affärer 2016 skrev Magnus Berglund om den eviga fråga: ”Hur ska vi göra för att fler sponsorer?”. ”Bättre motprestationer, mer intäkter”, var hans raka slutsats.

– För oss på Notar har det varit härligt att komma närmare en stor förening som AIK.

Pasha är en stor fotbollsälskare och har i dag ”för många tv-kanaler”, men insåg tidigt att hans andra drömjobb var hans chans.

– Jag skulle bli fotbollsspelare eller mäklare.

Att AIK lockar sponsorer är naturligt och inget konstigt.

Hur ska mindre klubbar tänka?

– Sök inte bara den självklara kopplingen mellan klubben och företag. Tänk utanför boxen, det tror jag kan funka. Det borde finnas företag som vill synas i samband klubbar som arbetar med barn, ungdomar och har bra förankring på orten, säger Pasha Sabouri.

Är många företagsledare osäkra?

– Kanske. Alla vet att man kan köpa reklam i tidningar och tv. Möjligen är ett längre sponsorskap i en klubb något många drar sig för.

Utöver engagemanget i AIK har Notar även samarbeten i Djurgården Hockey och Hammarby Fotboll. På sikt ser Pasha Sabouri möjlighet i att företaget syns på klubbtröjor i andra städer.

Stockholm Direkt