#ettsthlm

”Fel” mix av elever gör att gymnasieskolor väljs bort

För många slackers? För mycket orten? Gymnasievalet handlar inte bara om vilka ämnen du ska plugga. Du ska också pricka in ”rätt” grupptillhörighet. Hur undviker man att valet förstärker segregationen?

  • Publicerad 10:36, 21 jan 2020

Rådgivare. ”Välj inte gymnasium utan att först ha besökt skolan”, säger Dinah Gordon-Sehlin. Foto: Petter Beckman

– Lova mig en sak, säger studie- och yrkesvägledaren Dinah Gordon-Sehlin och spänner ögonen i 25 niondeklassare på Johan Skytteskolan i Älvsjö.

– Ni får inte välja gymnasium förrän ni har varit ute på skolan och känt av stämningen. Ni måste kolla in om det är en skola som ni verkligen vill gå på.

Förra veckan öppnades registreringen för årets gymnasieansökningar. Cirka 30 000 nior i Stockholms län ska nu göra sitt val, senast den 17 februari ska det vara klart.

Förortselever startar omstridd skolförening på Kungsholmen

Och att man i förväg kollar in den sociala mixen på en skola kan vara helt avgörande för att kunna ta rätt beslut, menar Dinah Gordon-Sehlin.

Många byter

Många av förra årets nior bytte för att de inte hade satt sig in i vad det var för skola de skulle hamna på, rent socialt, berättar hon.

– Det syns ju ganska tydligt vad det är för elevsammansättning när man besöker en skola på öppet hus, det man inte ser på gymnasiemässan. Har de inte varit ute och tittat är risken stor att de inte trivs, säger Dinah Gordon-Sehlin.

Så vad handlar det om i klartext?

– Det finns prestigeskolor inne i stan som många inte vill gå på för att det är för mycket slackers, som anses vara för snobbiga. Vi har också haft elever som velat byta för att de tyckt att det var för mycket ”orten-barn” på skolan de valt, berättar hon.

Kulturkrock i skolan: "Jobbigt att alltid vara i minoritet"

Vad är det ni kommer att titta efter när ni besöker skolorna?
Eleverna, som nästan alla har etniskt svensk bakgrund, tvekar med sitt svar.
– Om det är mycket ”orten”, säger en kille till slut.

”Sådana som jag”

Vi slänger ut frågan till niorna i klassrummet i Älvsjö: vad är det ni kommer att titta efter när ni besöker skolorna?

Eleverna, som nästan alla har etniskt svensk bakgrund, tvekar med sitt svar.

– Om det är mycket ”orten”, säger en kille till slut.

”Orten-kultur” brukar kopplas ihop med förortsslang, en viss klädstil och en tuff attityd. Ibland används det för att beskriva unga med invandrarbakgrund generellt.

På rasten frågar vi vad killen egentligen menar.

– Alltså, det handlar kanske inte om etnisk bakgrund egentligen. Det är mer hur man uppträder i klassrummet. Det viktigaste är att det är elever som är som jag, att de tar skolan seriöst och inte vill kasta bort sin utbildning, säger han.

Gymnasievalet: ”Det är bra för innerstan att vi kommer dit”

”Man delar upp sig”. Rebecka och Kevin går på Kungsholmens Västra gymnasium och intervjuades i en tidigare artikel. Foto: Petter Beckman

Tidigare i vår artikelserie ”Kulturkrock i skolan” har vi lyft fram de negativa förväntningar som ofta drabbar elever med invandrarbakgrund när de kommer upp på gymnasiet.

Behöver mötas tidigare

– I och med att det är så uppdelat så skapas det jättemycket fördomar om hur folk med annan härkomst beter sig. Som att de kan mindre. De tas inte på allvar, sa Kevin Obeid från Bredäng som vi träffade i höstas på ett gymnasium inne i stan.

Många har lyft fram att man måste börja tidigt i skolan med att motverka fördomar mellan olika elevgrupper.

– Om man redan har formats på ett sätt är det ganska svårt att möta en annan person som är helt annorlunda och det inte klickar. Ska man ändra på sig själv? Det kan vara svårt, sa Rebecka i ett gymnasium på Kungsholmen.

Gymnasievalet: "Du tjänar på att kliva ut ur trygghetszonen"

Läs merettsthlm.se. Diskutera på vår facebook: EttSthlm.

Orten möter innerstan: så minskar vi kulturkrocken

Friendzone. Fahir Pepelar och Beatrice Söderlund, studenter på Södertörns högskola, vill bryta uppdelningen på gymnasiet med ett socialt spel. Foto: Sanna Volny

Mer spel och mindre pekpinnar!

Hur gör man för att gymnasievalet inte bara ska befästa de fördomar och vi-och-dom-uppdelningar som redan finns?

Förra veckan genomförde IT, medier & design- och journalistikprogrammen på Södertörns Högskola en idétävling med fokus på segregation och social hållbarhet i Stockholm. Flera av lösningarna handlade om att minska uppdelningen inom skolan.

Vinnarbidraget ”Hej Kompis” föreslog att man redan i årskurs tre kopplar ihop elever från olika delar av stan via en särskild app och låter dem skicka videoklipp från sitt vardagsliv till varandra.

På andra plats kom ”Friendzone”, ett digitalt äventyrsspel där nyblivna elever på stora gymnasieskolor paras ihop på tvärs över socialgrupps- och kulturgränser, för att lösa problem tillsammans i skolkorridorerna och på det sättet bygga otippade vänskapsband och motverka de automatiska grupperingarna.

”Vi har valt en lekfull väg att minska segregationen i skolan. Vi vill ha mer spel och färre pekpinnar”, förklarade gruppen.

LÄS MER OM TÄVLINGEN: "Vinnande lösningar - så minskar vi uppdelningen i skolan"

Se bidragen presenteras här

Oväntad vänskap. Det tänkta spelet Friendzone parar ihop Abdi från Skärholmen med Ellen från Djursholm, som får lösa utmaningar tillsammans. Skapat av gruppen Lucky #7 på Södertörns högskola

Vad är #EttSthlm? Kolla in vår presentationsvideo!