#ettsthlm

Orten möter innerstan: så minskar vi kulturkrocken

För sex veckor sedan började vi skriva om uppdelningen inom skolan. Om kulturkrocken som uppstår när elever från förorten möter innerstan. På tisdag ordnar vi en paneldiskussion på Kungsholmens största gymnasium. Vi vill prata om lösningar. Välkomna att delta!

  • Publicerad 17:41, 10 nov 2019

Kom och delta på tisdag!

Vi har ett problem. Studiemotiverade ungdomar från Botkyrka, Skärholmen, Husby och Tensta stöts bort från populära gymnasieskolor i innerstan.

Eller stannar kvar och mår dåligt därför att de inte fixar att ta sig igenom den osynliga vi-och-dom- barriären som många helst inte vill låtsas om.

Kulturkrocken: "Sluta skämta om vår klädstil"

Resultatet blir en fortsatt segregation inom skolorna – trots att det fria skolvalet borde kunna öppna upp för nya, utvecklande möten. Hur kunde det bli så?

Elever med förorts- och invandrarbakgrund söker sig istället till varandra, för att hitta trygghet och igenkänning. I andra ändan av korridoren står de etniska svenskarna, som också håller sig för sig själva.

Hoppade av

”Jag trodde inte att skillnaden skulle påverka mig så mycket. Men jag kände att jag inte passade in”, säger Aleksandra, en 17-åring tjej från en söderförort i en av våra podd-intervjuer.

LYSSNA PÅ PODDEN HÄR: "Man kom från en annan planet"

Anna Whitlocks gymnasium på Kungsholmen. Här äger paneldiskussionen rum.

Aleksandra valde att hoppa av det eftertraktade Anna Whitlocksgymnasiet på Kungsholmen och bytte till en mer ”blandad” skola, för att slippa pressen att anpassa sig.

MER OM VÅRT EVENT HÄR

”Det handlade om klädseln, hur man skämtade om personer med annan bakgrund. Jag togs inte på allvar när jag pratade min vanliga slang. Man kom från en annan planet. Det är jobbigt när man känner att man inte kan relatera till sina klasskamrater och inte kan vara sig själv”, säger Aleksandra.

Skämt om "orten-kultur"

Förortseleverna som kommer till innerstan möter en svensk, högutbildad medelklasskultur, där det är självklart att ta avstånd från rasism, självklart att jobba för inkludering och mångfald.Men där signalerna som skickas ut från innerstadseleverna – kanske helt omedvetet – ibland blir de motsatta. Eller i alla fall uppfattas så av många vi intervjuat.

Från Fittja till Östermalm: "Inte säkert att det är värt det"

Kan innerstadselever ha orten-kultur? Följ diskussionen på vår youtubekanal #ettsthlm.

Förortselever med höga betyg som trodde att de skulle hamna bland jämlikar finner sig ifrågasatta och nedvärderade, deras språk och klädstil reducerade till ett skämt.

Vad är det som händer i det mötet? Handlar det om rasism och omedvetna fördomar? Eller är eleverna på båda sidor bara ovana att kommunicera utanför den egna bubblan?

Handlar det om rädsla?

Är det rädslor och negativa erfarenheter av "orten-kultur" från tidigare skolår, från helt andra sammanhang, som slår igenom och saboterar ett nyfiket möte?

Villa-eleverna om kulturkrocken: "I början var jag lite rädd"

Måste det kanske oundvikligen bli strid när en stark subkultur som formats i förorten kliver in och utmanar ”vithetsnormen”?

Rektorer vill ofta inte prata om sånt här. ”Vi jobbar för att alla ska trivas. Men vi skulle aldrig ordna en temadag om etnicitet och kulturkrockar. Det känns för riskabelt. Vi vill inte väcka den björn som sover", som en skolledare sa.

Omstridd policy. Ska skolor tillåta "People of color"-föreningar? Såhär har vi rapporterat tidigare.

”People of color”-föreningar, som försöker få upp sådana frågor på agendan, motarbetas som regel. Anna Whitlock är ett undantag.

Förortselever startar omstridd skolförening på Kungsholmen

Lyssna på varandra

När vi startade vårt projekt för sex veckor sedan var det precis det här vi ville ta reda på: hur jobbar skolorna för att hantera de här krockarna? Vad har man för strategi?

Det finns bara ett riktigt bra sätt att lösa upp knuten, tror vi: att lyssna på varandras erfarenheter. Utan skygglappar. Och att starta ett samtal där båda sidor får komma till tals.

Hur skapar vi alltså en skola där alla kan funka tillsammans på lika villkor? Det blir temat för vår paneldiskussion den 12/11, kl 15.00 på Anna Whitlocks gymnasium. Hjärtligt välkomna att delta!

Borde vi prata mer om hudfärg i skolorna?

Kom på paneldiskussion 12 november kl 15-17!

PRATA MERA: Hur kan man motverka vi-och-dom-grupperingar inom gymnasieskolan?

#EttSthlm arrangerar tillsammans med Elevkåren på Anna Whitlock och People of color-föreningen på Anna Whitlock en paneldiskussion kring artikelseriens tema: Vad behöver vi göra för att elever med olika bakgrund ska funka tillsammans i gymnasieskolan?

PLATS: Anna Whitlocks gymnasium, Hantverkargatan 29, Kungsholmen

TID: Tisdag 12 november kl 15.00-17.00

#EttSthlm är ett initiativ som handlar om att få fler att prata med varandra utanför den egna bubblan. Vi tar upp ämnen som lätt fastnar i polarisering, och där vi behöver prata över "vi-och-dom"-gränserna på nya sätt.

EttSthlm har startats av DirektPress i samarbete med SL och Svenska Bostäder och med stöd av Vinnova. Journalistiken är oberoende. Läs mer på www.ettsthlm.se