De lär skolor att förstå ADHD

Källbrinksskolan arbetar mycket med att anpassa undervisningen och skolmiljön utifrån elevernas behov. Något som gjort att elever med bland annat ADHD trivs bättre i skolan. De eleverna har nu gjort ett magasin med skoltips för elever med olika funktionsnedsättningar.

  • Publicerad 14:40, 11 dec 2015

Linnea Ahlqvist, Samuel Johansson och Brandon Gollwitzer går i nian på Källbrinksskolan. De har alla fått diagnosen ADHD och berättar att innan de fick sina diagnoser så var det jobbigt att gå i skolan.

– Jag fick reda på att jag har ADHD när jag gick i tvåan eller trean. Innan dess hade jag stora problem i skolan. Jag fick inte sitta med andra elever utan fick ha ljudisolerande skärmar runt mig. Sen bytte jag skola och då fick jag mycket mer hjälp, säger Brandon Gollwitzer.

– Många lärare tyckte jag överdrev. De sa att alla andra kan sitta still så det kan väl du också göra, säger Linnea Ahlqvist.

Alla tre är med i projektet Min skola och har hjälpt till att ta fram magasinet ”Så här! Få skolan att funka”. Magasinet vänder sig till elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och innehåller massvis med tips på hur man klarar av skolan.

Öppen med diagnosen

De tycker det är viktigt att man är öppen med att man har ADHD.

– Jag berättade för alla när jag gick i sjuan att jag har ADHD. Det kändes konstigt i början men det är bara och berätta. Det är inget och skämmas över, säger Samuel Johansson.

– Det är bara att komma ut med det. Du är fortfarande en normal människa, säger Brandon Gollwitzer.

ADHD ser olika ut för alla och skiljer sig från person till person. Det vanligaste är man har koncentrationssvårigheter, är överaktiv och impulsiv. För att eleverna ska behålla koncentrationen arbetar Källbrinksskolan mycket med struktur och rutiner.

– Vi gör det tydligt vad som ska göras under den här lektionen genom att det står detaljerat på tavlan, säger Martin Sax, resurspedagog på Källbrinksskolan.

HItta strategier

Ett system som fungerat bra, enligt Linnea Ahlqvist.

– Det märks jättetydligt att man har utvecklats mycket. Förut behövde jag ha lektionerna uppdelade i olika delar men idag räcker det med att kolla på tavlan. Jag har hittat mina egna strategier.

Sedan projektet Min skola startade i Källbrinksskolan har mycket ändrats i undervisningen. Skåpen har målats om i en mer neutral och lugn färg och undervisningen är bättre anpassad till elevernas behov. I varje klassrum finns också en så kallad SOS-låda som innehåller en time timer, sittdynor och stressbollar.

– Time timer är den bästa eftersom de flesta med ADHD har problem med tidsuppfattningen. Om läraren säger att den ska prata i 15 minuter så ställer den timern och sen ringer den när det gått 15 minuter, säger Linnea Ahlqvist.

I ett av klassrummen på Källbrinksskolan sitter eleverna på medicinbollar istället för på vanliga stolar, det finns också högre bord man kan stå vid om man inte vill sitta ner. De har även en resursverkstad dit eleverna kan gå för att få lugn och få hjälp med läxor.

Brandon Gollwitzer ser många positiva saker med att ha ADHD och tror att magasinet kommer hjälpa många i samma situation.

– Jag har mer energi till att göra saker, jag är påhittig och jag orkar saker som andra blir trötta av.

Om magasinet

”Så här! Få skolan att funka” görs av elever från Källbrinksskolan och ESS-gymnasiet.

Det innehåller tips och strategier för hur elever med NPF ska få skolan att fungera samt deras relationer till kompisar och lärare.

Magasinet är en del av Min Skola-projektet som startades i januari 2014 av Riksförbundet attention och är ett treårigt skolprojekt.

Syfte med Min Skola-projektet är att öka elevernas delaktighet I utvecklingen av deras skolsituation.

Riksförbundet Attention är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF).

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.