En riktig stad ska ha dubbeldäckare

  • Publicerad 21:59, 27 sep 2011

Efter 35 års bortavaro har tvåvåningsbussarna kommit tillbaka i SL:s linjetrafik. Bra.
En riktig stad värd namnet ska ha spårvägstrafik och helst även dubbeldäckare.


Jag blir glad när jag ser de nya höga bussarna som sedan i somras trafikerar linje 676 mellan Tekniska Högskolan och Norrtälje. De är snygga och tar dubbelt så många passagerare som ledbussarna på samma sträcka.

Förra gången tvåvåningsbussarna rullade på stans gator var 1965-76.
Det var ett rent sightseeingnöje att åka buss till plugget och kunna kolla gatulivet uppifrån. Lika mycket nöje var det inte för de som bodde på första våningarna utefter linjerna när busspassagerarna på övre däcket stirrade in i deras vardagsrum.

Skänktes till Pakistan
Bilden här ovan knäppte jag på Norrmalmstorg en juniförmiddag 1967.
Till vänster en tyskbyggd Büssing dubbeldäckare från 1965, en av de hundra som rullade på Stockholms gator. Senare samma år byggdes den om för högertrafik och rullade nio år till.

För fordonet till höger, en New Yorkinspirerad Scania Vabis Capitol, byggd 1956 på licens från Mack Corporation i USA, gick det sämre.
De svensk-amerikanska Capitolerna skeppades efter högertrafikomläggningen som bistånd till vänstertrafikens Pakistan där de rostade sönder på ett fält utanför Karachi.
SL hade inte skickat med reservdelar.
Ett öde vi inte önskar de nya Norrtäljebussarna när deras tid är ute.