Har influencers blivit ett sätt för företag att "sälja grej med tjej", undrar vår reporter Evelina Hertz. Foto: Ylva Bergman/Mostphotos

HERTZ: Influencers – ett kryphål för att sälja grej med tjej

Har influencers blivit sätt för företag att kränga saker med hjälp av bilder på lättklädda tjejer? Redaktör Evelina Hertz om sin senaste spaning.

  • Publicerad 13:48, 31 jan 2020

Det här är en krönika på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens.

De flesta företag har fattat.

En hel del vatten har flutit under broarna sedan julen 1993 och H&M:s underklädeskampanj med Anna Nicole Smith i sexiga poser.

Många företag har fattat att ”sälja grej med tjej” inte är det bästa sättet att få folk att öppna plånboken. Till exempelvis underkläder krängs bäst utan putande rumpor och beslöjade ögon.

Men i veckan uppmärksammades jag på hur fenomenet gjort comeback genom nya tidens reklampelare – influencers. Bilder som hade gjort vilket företag som helst till paria funkar plötsligt utmärkt, så länge den publiceras i ett flöde på Instagram.

Ska få äga våra kroppar

Jag märker att det är inte helt lätt att sätta fingret på vad som skaver, utan att hamna i en oerhört trist moralpanik. För SJÄLVKLART ska tjejer få lägga upp vilka bilder de vill på sig själva. Och trots allt har influencerbranschen blivit en möjlighet för (ofta) unga tjejer att ta betalt för sitt entreprenörskap.

Kanske är det just därför företag som är sugna på att kränga prylar med hjälp av lättklädda och normsnygga tjejer nu fått ett kryphål?

Låt oss ta ett fiktivt exempel: Ett sponsrat inlägg visar en tandborste, prydligt uppställd på ett handfat tillsammans med ett doftljus och en lyxig handtvål. Samtidigt fylls kontot i övrigt av selfies och sexiga träningsbilder som genererar tusentals likes och kommentarer. Tandborstföretaget får spridning, utan att riskera kritik för sin reklamkampanj.

Det blir komplicerat. I vår samtid får vi äga våra kroppar och välja hur vi vill exponera oss. Samtidigt cashar företagen in när reklamkampanjer à la 1993 återuppstår, men med nytt filter.

Jag vet inte riktigt var mina tankar om detta kommer landa, för jag har ännu inte tänkt klart.

Men håll med om att det är intressant.

HERTZ: Influencers – ett kryphål för att sälja grej med tjej

Krönika Redaktören om nya säljknep Har influencers blivit sätt för företag att kränga saker med hjälp av bilder på lättklädda tjejer? Redaktör Evelina Hertz om sin senaste spaning.fredag 31/1 13:48

KRÖNIKA: Text-tv – klart bästa nyhetsförmedlaren

Krönika Jag är knappast den mest progressiva när det gäller teknik. Jag skaffade mobiltelefon sist i umgängeskretsen och var sen med bärbar dator. Trots det har jag, om jag får säga det själv, lyckats hänga...onsdag 11/12 11:32

KRÖNIKA: Självklart bänkar jag mig för julkalendern

Krönika Som barn gjorde jag som så många andra och klev upp lite extra tidigt i december för att hinna se julkalendern innan det var dags att gå till skolan. Det gav en mysig start på dagen. Och precis som...fredag 29/11 7:30

KRÖNIKA: Enkäterna ger mer än svar på en fråga

Krönika När jag tog mina första journalistiska steg för drygt tio år sedan fanns några äldre män på den redaktion jag då gjorde praktik på. De fick med jämna mellanrum den roterande uppgiften att gå ut och...fredag 8/11 1:15

KRÖNIKA: Jäklar, vad tjatiga vi journalister kan vara

Krönika Jag kan ibland tycka lite synd om vissa människor som drabbas av vår framfart. En av många drabbade kategorier är de pressansvariga informatörerna och kommunikatörerna. De som jobbar hos exempelvis...lördag 2/11 1:15

KRÖNIKA: Från en nödlösning till en ny fortsättning

Krönika Tyckte ni att förra veckans tidning såg konstig ut? Inte alls lokal som den brukar? Ja, den blev faktiskt inte som den skulle, vilket har upprört en och annan av er läsare. Så här är det....lördag 19/10 1:15