Jonas Månsson, reporter. Foto: Daniel Cannervik

KRÖNIKA: Är aprilskämtens tid förbi för medias del?

  • Publicerad 14:15, 30 mar 2019

Det här är en krönika på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens.

På senare år har en lång rad tidningar, Smålandsposten, Dalarnas Tidningar och Västerbottens-Kuriren är bara några, helt valt att avstå från att bjuda läsarna på aprilskämt.

Var på er vakt på måndag, kalendern visar nämligen 1 april. Som bekant har den dagen av tradition varit fylld av lustigheter och lurendrejeri. Så blir det säkert även på måndag. Media har ofta varit med på tåget och det brukar bjuda på skratt.

Många läsare minns säkert när tv-tittare uppmanades att sätta en nylonstrumpa över tv:n för att få färg-tv.

Ett annat skämt som fick stor nationell spridning för några år sedan var från familjesidorna i en tidning där en och samma kille dök upp på flera födelseannonser. Till det hade tidningen gjort en kortare intervju med killen i fråga som berättade om en urspårad svensexa som resulterade i att han nio månader senare fått springa i skytteltrafik mellan rummen på BB. Givetvis ett tydligt skämt med glimten i ögat och så vitt jag vet var det ingen som tog illa vid sig.

Dock anar jag en förändring när det gäller aprilskämt i medierna och jag funderar lite på vilken framtid de har?

På senare år har en lång rad tidningar, Smålandsposten, Dalarnas Tidningar och Västerbottens-Kuriren är bara några, helt valt att avstå från att bjuda läsarna på aprilskämt.

En motivering har varit de vill värna om trovärdigheten i tider då så kallade fake news har blivit allt vanligare och att det ska gå att lita på allt som står i tidningen. Det skulle inte förvåna mig om fler går i deras fotspår.

Lite tråkigt kan jag tycka, men samtligt fullt förståeligt och det kanske är så att tiderna förändras och därmed även vårt sätt att skoja och luras.

Ett år gjorde vi på Mälarö Tidning ett aprilskämt som lades på nätet och sedan togs bort. I veckoutgiven papperstidning passar det helt enkelt inte formen och därför har vi inget sådant inslag.

Veckans känsla:

Glad. Äntligen dags att ställa om klockan till sommartid. Härligt med ljusare kvällar.

HERTZ: Influencers – ett kryphål för att sälja grej med tjej

Krönika Redaktören om nya säljknep Har influencers blivit sätt för företag att kränga saker med hjälp av bilder på lättklädda tjejer? Redaktör Evelina Hertz om sin senaste spaning.fredag 31/1 13:48

Sport

    Senaste numret

    Gilla oss på Facebook

    Stockholm Direkt