KRÖNIKA: Enkäterna ger mer än svar på en fråga

  • Publicerad 01:15, 8 nov 2019

Det här är en krönika på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens.

Den trötta lösningen fanns två steg från ­redaktionshuset.

När jag tog mina första journalistiska steg för drygt tio år sedan fanns några äldre män på den redaktion jag då gjorde praktik på. De fick med jämna mellanrum den roterande uppgiften att gå ut och göra enkäter.

Den trötta lösningen fanns två steg utanför redaktionshuset. Där ställde de sig lite buttert utanför en Clas Ohlson-butik för att plocka några förbipasserande.

Jag vet inte hur många gånger jag har gett mig ut på jakt efter enkäter till tidningen. Skulle jag uppskatta ligger det nog runt 200 gånger sedan tidningens första vår 2014. Förutom när det är oväder är det ofta ett väldigt trevligt jobb.

Utöver att det är trevligt att träffa människor kan det ibland även ge tips. Jag vet att det åtminstone vid ett par tillfällen har resulterat i helsidesartiklar och det är även ett tillfälle att få respons på sådant vi skrivit om eller borde skriva mer om.

När jag gjorde den här veckans enkät hastade en kvinna förbi och svarade att hon inte hade tid. Sedan vände hon sig om och ropade. ”Men skriv om soptunnorna, de är alldeles för små”.

Vem vet, kanske kan det finnas något i det att titta närmare på framöver.

Veckans känsla:

Njutig. Förra helgens dramatiska avslutning av fotbollsallsvenskan blev en känslostorm som slutade lyckligt för min del.

HERTZ: Influencers – ett kryphål för att sälja grej med tjej

Krönika Redaktören om nya säljknep Har influencers blivit sätt för företag att kränga saker med hjälp av bilder på lättklädda tjejer? Redaktör Evelina Hertz om sin senaste spaning.fredag 31/1 13:48

Sport

    Senaste numret

    Gilla oss på Facebook

    Stockholm Direkt