Jonas Månsson, reporter. Foto: Daniel Cannervik

KRÖNIKA: Påskfrukten var inte speciellt uppskattad

  • Publicerad 08:47, 16 apr 2019

Det här är en krönika på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens.

Barnens reaktion var inte direkt överlycklig. De hade nog hoppats på något bättre.

En påsk för många år sedan var jag och min lillebror ensamma hemma. Jag hade börjat jobba och han gick fortfarande i skolan, men var stor nog att inte vilja följa med övriga delarna av familjen som hade rest bort några dagar för påsklovsfirande.

Själva påskhelgen skulle vi i stället tillbringa tillsammans med några släktingar, så vi hade inte köpt hem någon påskmat. Och inte hade vi heller tänkt på vikten av att ha godis hemma på skärtorsdagen. Något som skulle visa sig bli lite ödesdigert. I alla fall för några yngre besökare.

När skärtorsdagen kom fick vi givetvis besök av små påskkärringar som ville ha påfyllning i sina korgar.

Jag blev snabbt tvungen att trolla med knäna. För godis hade vi som sagt inte köpt hem. Det gick så där med den saken.

Efter en stunds letande i köket lyckades jag åtminstone hitta något att ge de entusiastiska barnen. Jag tog med några mandariner från en skål och i skafferiet lyckades jag rota fram några halstablettliknande pastiller, oklart hur gamla.

Barnens reaktion var inte direkt överlycklig. De hade nog hoppats på något bättre.

Jag fick visserligen ett pliktskyldigt tack och en liten teckning. Men deras miner sade något annat.

Den vuxna devisen ”Frukt är också godis” var det inte läge att dra fram.  

De senaste åren har jag faktiskt inte fått något besök av påskkärringar. Det kan säkert hänga ihop med att jag har bott i lägenheter där få barnfamiljer bott.

Men jag kanske ändå borde köpa lite godis och fylla upp skafferiet för att undvika missöden, jag vill inte riskera att rasera deras bild av hur det är att gå påskkärring.

Veckans känsla:

WOW. Den svenska Netflix-serien ”Störst av allt” efter Malin Persson Giolitos roman med samma titel är en riktig höjdare. Se den om du har möjlighet.

HERTZ: Influencers – ett kryphål för att sälja grej med tjej

Krönika Redaktören om nya säljknep Har influencers blivit sätt för företag att kränga saker med hjälp av bilder på lättklädda tjejer? Redaktör Evelina Hertz om sin senaste spaning.fredag 31/1 13:48

Sport

    Senaste numret

    Gilla oss på Facebook

    Stockholm Direkt